Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 4207 ggr
Mandi_
0

Sjunga mer kraftfullt?

Såhär är det: Jag har en jättesvag röst. Eller, jag kan ta i och så. Jag sjunger från magen så jag antar att jag gör rätt. Men om det kommer nåt stark. Tex. en stark höjning eller bara att de liksom: Uuuuuuöööööuuh (….. -.-')  nejmen. Väldigt svårt att förklara för jag har en stark röst. Men den klarar inte av att ta riktigt starka toner. Hur ska jag göra?? finns det ens några tips?

Mvh. Mandi__

fd. CHoPSTiX

JazzBass
0

Svårt att säga vad du kan göra, men jag rekommenderar du läser den här artikeln jag skrev i julas:

http://sang.ifokus.se/articles/4ef5d3b8d4ebea042a001283-complete-vocal-technique-en-introduktion?discussions-1

Kanske du kan försöka lista ut i vilket röstläge du sjunger med hjälp av artikeln? Det skulle göra det lättare att ge råd. Kanske du också kan banda in nåt som du sjunger så kan vi här hjälpa till med att säga hur du sjunger?

Om du nu redan har en stark röst så tror jag det du behöver göra är att skapa ett tydligare "twang", eller "projektion". Det är inte det lättaste att förklara vad det är, men om man imiterar en anka brukar man lägga på ganska mycket twang i alla fall, mer än ma gör normalt när man sjunger. Med mer twang blir ljudet mer fokuserat, kanske lite skarpare (men behöver inte vara ljusare för det).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mandi_
0

okej. Tack :D

just det där med inspelningen så har jag bara min webcam mikrofon.. Men vi får se med den delen :D

Mvh. Mandi__

fd. CHoPSTiX

Mimmi
0

Om jag har förstått det rätt har du lite problem när det kommer höjningar och liknande, alltså när det blir ljusare?

Om du sjunger med din bröströst så kanske du helt enkelt når en skarv där du inte kan komma högre upp med den. Nästan alla har en sådan gräns. Din bröströst är den du använder när du pratar. Den är kraftig och stark, och passar sig till pop och rock. När man når den där gränsen gäller det att försöka blanda in lite av sin huvudklang. Tänk dig att du blandar in lite klassisk inställning i din pop/rockröst. Det kan kännas som att det kommer att låta väldigt operalikt, men det kommer det inte att göra!

Det kan också hjälpa att helt enkeltt jobba ordentligt med sin huvudklang (sin "klassiska" röst) så att det blir mer stabil och stark. I början har många en svag huvudklang, och det känns ovant för många att sjunga i det ljusare läget.

Mandi_
0

Okej, tack :D

Mvh. Mandi__

fd. CHoPSTiX

evahill
0

Hej!

Det finns många olika sätt att sjunga starkt utan ansträngning.

Ett sätt har du nämnt att " ta i från magen" det vill säja använda stödet. Men du kan också pröva att sätta an tonen med så kallad "glottis" . Detta leder dig in till en metallisk karaktär.( lite svårt att förklara i ord utan att visa)

Men i princip , kan du ropa högt kan du sjunga starkt. Ett knep är att du tänker att du ropar istället för att du sjunger. Då brukar man komma undan spänningarna som kan komma omedvetet och som gör att det låser sig i halsen. En annan bra sak är att veta att om du tar i för mycket så kan det låsa sig i halsen lika väl som när du tar i för lite…

Som sagt. rekommenderar en kurs eller lektion eftersom det är svårt att förklara utan att visa. Singing Songwriting Studio som jag driver har kurser och vi ger sånglektioner! Lycka till!

www.singingsongwritingstudio.se

Nedan får du lite mer beskrivning

Leramani
0

En lite tråkig sanning är att man inte kan utveckla sin röst när man är snart 12 år. Man måste vänta tills efter puberteten,  för stämbanden ändras mycket och de växer färdigt till ungefär 18 års ålder. Seriös träning av sångteknik bör man inte börja med före 18 år.

Jag har genom åren stött på personer som haft snygg röst och fått
börja sjunga opera i det tyngre facket redan i 20-års åldern och sedan fått bristningar i stämbanden och fått sluta sjunga helt.

Man ska vara försiktig med sina stämband före 20 års ålder.

De Lapsus Resurgam