Sånginställning.
Så här har jag lärt mig och gjort i alla år.
Sekunden innan man börjar sjunga, ställer man in hela kroppen så att allt är förberett.
Man står bekvämt, helst ganska brett med fötterna så att man har bra markkontakt, en "ingen kan putta omkull mig"-ställning. Tänk här på hållningen. Titta gärna i en spegel så du ser vad du gör.
Man börjar slappna av uppifrån huvudet, låter alla muskler slappna av:
käken, hakan, (låt den ramla ner)
halsen, (inuti ska halsen kännas som ett grovt stuprör där luften kan passera fritt),
axlarna (släpp ner axlarna!!),
armarna,
(i den mån det låter sig göras, om man håller i en mic kan man ju inte släppa den osv),
bröstkorgen, magen, (diafragman ska "falla ner" *)
(samtidigt släpps även luften ner , man andas in utan att "dra in andan")
, ryggen, ner till höfterna.
Detta tar med vana inte ens en sekund att göra.
Sedan aktiverar man magstödet, dvs spänner liiite liite så att man känner att var man har det (som att krysta lite) och ställer in munnen för texten och TADA! sjunger man.
När det är slut på frasen och man ska andas, gör man om hela avslappningen igen. Jodå, man hinner!!
* detta är en motsägelse, diafragmans rörelse neråt känns som att den faller ner men det är egentligen en muskelrörelse och diafragman är i avslappnat läge faktiskt platt och sammandragen under lungorna, något som möjliggör att vi andas när vi sover…)
De Lapsus Resurgam
Bra skrivet, det här är nåt jag själv väldigt ofta glömmer bort och borde tänka mer på. Jag drabbas rätt ofta av spänd käke då jag sjunger nåt mer krävande och blir ganska lätt lite hes efter ett antal svårare låtar där jag får ta i hårt och kraftigt. Kanske det skulle hjälpa att tänka mer på det mest grundläggande som det du skriver om här?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Detta är så viktig att tänka på! Det kan låta otroligt simpelt, men sådant här är det första man glömmer bort när man står där i skarpt läge!

Det här är det enda man behöver när man står i skarpa lägen. Om man gör så här varenda gång man tränar, så blir det en vana. Samt att man får gratis bästa förusättningar vid varenda fras.
De Lapsus Resurgam