Kritik :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en inspelning jag gjorde för några månader sedan. Har aldrig tagit någon sånglektion men står på kö.
Det är egentligen en upptempolåt som jag hittade en fin pianoversion av och valde att testa sjunga till.
Tyvärr förkyld, men det får ni stå ut med!
Kom gärna med lite kritik! :)
(det finns även en länk till en annan låt jag sjungit, the only exception, till höger.)
[
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#0 Jag gillar din röst. Du är ganska tonsäker och det är en bra grund att bygga på. Det enda du behöver göra för att du ska bli säkrare och för att det ska bli trevligare för oss som lyssnar är att sjunga mer! Sjunga sjunga sjunga.
Låter bra det där med lektioner, det är viktigt att man har rätt teknik så att man har en bra grundteknik, annars finns risk att man snarare skadar rösten när man sjunger.
Kul att du håller på och vill satsa på det där! Du har en jätte fin röst.
Jag hade helt missat din tråd!
Jag håller med Morfalum om att du har en bra grund att utgå från. Du verkar inte ha några större problem med att sjunga rent och du verkar ha en bra taktkänsla.
Din röst låter dock rätt spetsig och vass, men det kan ju bero på inspelningen. Om det inte är inspelningen skulle jag rekommendera dig att jobba med att hitta en mjukhet i din röst. Ungefär tre minuter in i videon pressar du inte rösten lika mycket och får då en mjukare ton, och där tycker jag att du låter riktigt bra. Jag misstänker att vassheten kan bero på att du gör ett väldigt vanligt misstag, nämligen att du inte använder ditt magstöd. Detta är ett väldigt vanligt misstag. Man pressar sin röst när man vill ha mer volym eller vill nå höga toner, istället för att använda sitt magstöd. Man ska använda magstödet för att inte skada stämbanden och få en röst som inte låter lika ansträngd. Här har du en artikel som handlar om magstödet.
Hoppas att du får börja med sånglektioner snart! Vore jätteintressant att få höra din utveckling i framtiden, efter att du tagit några lektioner!
Jag håller med ovanstående om att du är påväg i rätt riktning.
Något som jag tror skulle hjälpa dig en bra bit på traven är att hitta igen stödet ordentligt och hitta balansen i ett jämnt luftflöde - något som inte är helt lätt.
Eftersom jag inte ser exakt vad du gör så går jag bara på ljudet, vilket kan göra att jag gissar fel, men jag tror att du ska slappna av lite mer i käkarna och kanske inte gapa riktigt lika mycket på vokalljuden.
T.ex: Happy och Glad i första versen. Testa mumla dessa ord lite mer, så att du inte "gapar lika mkt" över ah-ljuden och att du istället känner dig väldigt stark i ryggen, nedre delen av magmuskulaturen och har en anspänning i diafragman hela tiden (samma känsla som när du är på väg att hosta, så ska det kännas i övre delen av magen).
Om det känns svårt med att mumla kan du testa att sjunga versen en gång på ett nasalt Uhn-ljud, tänk lite stönande - med samma stöd i kroppen som jag pratade om tidigare.
När du hittat balansen i detta kommer det att kännas mkt lättare att sjunga och frasen kommer att bli mkt jämnare. Hittar du tekniken kommer du förmodligen att låta lite som Hayley, so keep up the good work :)