Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3180 ggr
[AnnikaOhlsson]
0

Tappat styrka i rösten

Jaghar alltid haft en väldigt naturlig styrka i rösten. Den har bara funnits där utan attjag behövt jobbanåt större för det.

För 4 månader sedangjorde jag en viktoperation och det blev hellyckat. Har gåttner 40 kilo och har en stor del kvar att gå ner. Men tillmin stora fasa har jag upptäckt att i takt med att min kroppsvolym försvinner, försvinner även min röststyrka!!

Först trodde jag att jag inbillade mig,men…. nu har andra sagt det med! Så det är nog så…

Inte bara jobba för att tappa vikt, nu måste jag jobba för att bygga upp röststyrkan med på ett annat sätt än jag gjort förr…

Jaja, så är det, men det gjorde mig väldigt förvånad!

MajaL
0

Det låter mycket troligt. Din magmuskulatur har nog en del att ta igen. Detta hör ihop med din röst. Röstens ankare ligger i lungorna, diafragman och magen. Stämbanden fungerar mest som verktyg, som strängar på en gitarr. De måste så klart också smörjas, tränas och hållas i form, men utan magstödet, värda inget. Så det blir till att börja kämpa med magstödet!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[AnnikaOhlsson]
0

Japp! Jag tänker på det hela tiden. Försöker avnvända magstödet ständigt. Inte bara när jag sjunger! Men det var en oväntad "bieffekt". :-)

MajaL
0

Jag förstår det. Vad konstigt det måste kännas. Det fixar nog till sig så småningom. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Mimmi
0

Hur går det för dig med din röst? Hoppas att du fått tillbaka din styrka!

[AnnikaOhlsson]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nja, den är inte som förr, men något bättre….kanske! :-) "Problemet" (ett kärt problem förvisso) är att jag rasar i vikt i snabb takt och röststyrkan faller den med.

Jag måste tänka på stödet och andning på ett annat sätt nuförtiden. Det har jag aldrig behövt gjort förr, det har liksom bara funnits där!

När viktnedgången är klar så kommer antaglign röststyrkan att växa igen. Men tills dess…. man kan inte få allt! :-)

Mimmi
0

Det är så intressant att rösten påverkas så mycket av kroppen! Lycka till!

[AnnikaOhlsson]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det förvånade mig väldigt! Hade inte haft en tanke på det faktiskt!!

Leramani
0

Stödet påverkades antagligen positivt av trycket ifrån övervikten,
nu måste du skapa stödet själv. Intressant.

De Lapsus Resurgam

Leramani
0

Något som är väl känt är de förändringar av rösten som händer mellan 10 och 20 års ålder, som i princip gör det omöjligt att lära sig en teknik när man är 13, som fungerar när man är 22. Detta gäller även tjejer.

Sångtekniken bygger ju på kontroll över muskulaturen, ner i minsta detalj, och alla förändringar i kroppen som påverkar dessa muskler på något sätt, även mycket lite,  påverkar hur sångtekniken fungerar. Under min första graviditet sjöng jag konserter och jag minns att det var lättare att sjunga då, inte svårare, som jag hade trott.

De Lapsus Resurgam