Artikulera
Jag tar lite sånglektioner hos min musiklärare. Han säger att det låter bra och att jag har en bra röst men att jag "skummar" lite för mycket, som han säger, haha. Det betyder att han tycker att jag måste öva på artikulationen, att ibland hör han knappt vad jag sjunger. Jag har lyssnat på mig själv inspelat och jag håller med till en viss del, men riktigt så illa är det väl inte. Jag försöker att tänka på det, jag säger hela tiden att jag tänker "guldfisk" men sen när man står på scen/ska uppträda inför någon överhuvudtaget så är det så mycket annat att tänka på också, t ex komma ihåg texten, försöka att le åtminstonde litegrann osv. Finns det något sätt som man skulle kunna träna artikulationen på så att man inte alltid behöver tänka på det lika mycket?
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden någonstans…
//Caroline
Man måste nog bara nöta, nöta, nöta helt enkelt. Det gäller att i början överdriva väldigt mycket, till den grad att man känner sig jättefjantig. Tillslut sätter det sig i ryggraden. Ett litet tips är att skriva ned små anteckningar på dina noter/sångtexter. Skriv "ARTIKULERA" jättestort så att du ser det, eller något annat lite skojigt som gör att du verkligen kommer ihåg det. Jag skrev ett tag "BITCH" stort på en del noter där jag verkligen behövde tänka på magstöd och kraft, och då kom jag allt ihåg det!
Att en del teknik försvinner eller glöms bort när man står på scen är vanligt. Men jag tror att när man väl har fått nöta ordentligt på artikularionen så att den sitter i ryggraden - då kommer den automatiskt även när man står på scen.
Jag tror att det är lite som med det mesta, när man tränat på nånting tillräckligt mycket börjar det sitta i ryggmärgen så man inte behöver tänka på det nåt mera. Men jag måste erkänna att artikulation inte är nåt jag övat speciellt mycket på. Vissa låtar kräver dock mer artikulation än andra. Själv har jag sjungit ett antal låtar av Robbie Williams, t.ex. Let Me Entertain You och Hot Fudge, som båda innehåller rätt mycket text som ska levereras i högt tempo. Såna kan vara bra att öva på. Rap/Hophop kan också vara bra att öva på för att träna upp specifikt artikulationen.
En annan låt som man kan träna på är "Conga" av Gloria Estefan. Där måste man vara rätt så rapp i käften. :-)
Annars så hänger artikulationen lite ihop med hur man sjunger. Sjunger man mer på klassiskt vis med långa och ofta kraftiga toner måste man överdriva konsonanterna en hel del för att de inte ska drunkna under vokalerna. I vanlig pop/rock tror jag inte det är lika kritiskt att göra det.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack för tipsen! En låt min musiklärare tyckte att jag skulle sjunga var Dolly Partons 9 to 5, då ska man vara riktigt snabb om någon dessutom ska höra vad man sjunger överhuvudtaget ;) Har dock inte vågat mig på den än men det kommer väl ;)
Mitt problem är faktiskt att jag lätt tappar bort vokalerna i texterna och det är dom jag måste sätta lite extra tryck på. Jag är rädd att det ska låta konstigt om jag trycker till ordentligt, vilket jag vet att det inte gör men där visar sig väl min "fega" sida… Särskilt när jag ska ta de riktigt låga tonerna så måste jag lägga dubbelt så mycket tryck på vokalerna men just nu låter nästan varenda låg ton som samma ord, haha. Jag tränar nu på en del på låga låtar och så för att våga ta i lite på de lägsta tonerna. Min röst ligger väldigt högt och det är både på de låga och riktigt höga tonerna som jag tappar bort vokalerna, men mest dom låga. Jag trodde att det var lättare att missa konsonanterna men så är det inte för mig… Beviset var att jag just satt och sjöng på en låt och ordet "Hollywood" blev "Hllywood" :-(
//Caroline
Speciellt när det kommet till sådana här problem måste man våga låta konstig och fjantig för att lära sig rätt! Kämpa på!
#4 Jag fortsätter jobba, det är ju musiken och sången jag vill hålla på med så jag ger inte upp! :D
//Caroline
skulle man kunna få ett smakprov? :)
#6 Smakprov på vad? :)
//Caroline
#7 på Dolly parton 9 to 5 :)

Prova att lägga konsonanterna längst fram i munnen, gör dem med minsta möjliga rörelse med tungan, det blir tydligare och går fortare.
Att tappa vokaler låter för mig, om jag förstår det rätt, som om du tappar tätheten i rösten när du säger t ex H. Detta är ganska vanligt,
eftersom H sägs med luft längre bak i munnen. Beror lite på vilken dialekt man har, hur långt tillbaka i munnen man brukar lägga vokaler och konsonanter när man talar.
När man sjunger klassisk musik lägger man konsonanterna så sent som möjligt. Man skjuter dem framför sig och sjunger på vokalen, lägger sedan ordets konsonanter på nästa ton, framför nästa tons vokal.
(Om detta är en suddig förklaring, ska jag inkomma med noter som visar vad jag menar, när jag kommer till min hemmadator.)
^^
De Lapsus Resurgam