Hur ska jag sjunga?
HallåHallå?
Jag har sjungt väldigt mycket hemma och i en kör. Fast nu vill jag utveckla mig och börja i en avancerad sång & Dans - grupp, och då måste man göra ett sångtest för att komma in. Sjunger man inte tillräckligt bra så kommer man inte in och det är det jag oroar mig för. Jag tycker inte att jag sjunger speciellt bra! Jag sjunger inte dåligt men inte så jätte bra heller. Många säger att man ska sjunga med magen men jag fattar inte hur… Vad ska man tänka på när man sjunger och hur mycket ska man ta i?! Jag vet inte heller hur jag ska träna upp min röst för jag har sjungt länge men inget har blivit bättre.
Kan någon hjälpa miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig!!?? Det här är jätte viktigt för mig!
Läs igenom några artiklar här på sajten, tror att många skulle kunna hjälpa dig!
Här har du en artikel om magstöd, det vill säga att "sjunga med magen": http://sang.ifokus.se/articles/4f48d04988f472798e0015dd-att-sjunga-med-kraft-en-artikel-om-magstod?discussions-1
Magstödet är något många har svårt för, så det kan man behöva jobba på ett tag. Det gäller att inte ge upp!
I grund och botten är det viktigt att vara avslappnad när man sjunger och lita på sin röst. Stämbanden sköter sjungandet bra alldeles själva, man ska aldrig känna att man tar i med stämbanden eller halsen när man sjunger. Kroppen bör också vara avslappnad. Bra hållning, men samtidigt avslappnad! Att slappna av i käkarna när man sjunger är också viktigt. Många spänner sig där när de sjunger, och det påverkar ljudet mer än vad man tror.
Jag rekommenderar också att du experimenterar med din röst. I vilka lägen känns det och låter det bäst? Låter det bäst när du sjunger luftig singer-songwriter-musik eller när du sjunger kraftfull soul? Vilka genrer passar just din röst? Ibland kan det vara musik som man kanske inte ens gillar egentligen, så det gäller att vara öppen för allt!
När du ska göra ett sångtest är det väldigt viktigt att du väljer rätt låt. Fundera på vilken sorts musik de sjunger i gruppen du ska söka till. Försök hitta låtar i den genren som samtidigt passar din röst och visar dina styrkor. Välj inte en låt som känns svår eller är en utmaning, utan håll dig till sådant som känns tryggt. När man är nervös är det lätt att man glömmer bort mycket sångteknik och därför är det bra att ha en låt där man kan slappna av och inte behöver vara orolig för att inte klara av vissa delar.
Bra tips av Mimmi! :-) Jag skulle vilja tillägga att det är väldigt viktigt inte bara att välja rätt låt utan att man även sjunger med rätt attityd som passar för låten. T.ex. om du vill sjunga "The Best" av Tina Turner, stå inte stilla och sjung den med en luftig stämma utan ta i ända från tåspetsarna och lägg så mycket energi du kan i framförandet. Våga ta plats och sjunga så hårt som det behövs. På motsvarande sätt, är det en lugnare musikalballad, tänk på attityden och känslan du vill förmedla med sången.
Med rätt attityd i sången faller tekniken också lättare på plats. Sjunger man försynt och sakta och bara koncentrerar sig på att sjunga rätt melodi och text, men inte vågar ta plats eller höras, låter det sällan bra heller.
I grunden bör man förstås ha en någorlunda bra sångteknik så att man sjunger rent och kan nå alla toner på bra vis. När man övar på en låt måste man också öva sjunga den på exakt samma vis som om man skulle sjunga den på scen. Det här låter självklart, men är inte alls det. T.ex. så har jag flera gånger gjort misstaget att transkribera en låt i en tonart som känts passande när jag sjungit sakta hemma i vardagsrummet, men väl på bandövningen har jag konstaterat att tonarten varit på tok för låg för att få energi och kraft i sången. Jag har sjungit helt annorlunda då jag sjungit ensam jämfört med hur jag sjunger i bandet.
Jag skulle rekommendera att ta kontakt med en sånglärare, speciellt en som är insatt i de genrer som man själv vill sjunga, och ta några privatlektioner med denna. Det är väldigt givande och man lär sig ofta många saker som man inte haft en tanke på. En lärare kan också ge ärligare och mer nyanserad kritik än t.ex. en förälder, och kan säga exakt vad man ska öva på för att bli bättre.
Sist och slutligen ska det där med sångteknik och pitchning (stt sjunga rent) sitta så i ryggmärgen att man aldrig behöver tänka på det i nån större utsträckning när man sjunger live. Då låter det också bäst och naturligast. Det krävs en hel del övning förstås att komma till den punkten, men med hjälp av en lärare och mycket övning går det snabbare. :-)
Angående låtvalet så ska man absolut inte välja för svåra låtar, och vara noga med tonartsvalet. Också ett enda tonsteg upp eller ner kan göra stor skillnad i hur det låter och känns att sjunga en viss låt. Känns det bra och enkelt låter det också bra för det mesta.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus