Sång iFokus

Sång

Etikettmusik-genrer-och-låtar
Läst 2831 ggr
moonii
0

Spela in, vilka låtar?

Nästa vecka ska jag åka och spela in några låtar. Jag har dock inte riktigt bestämt mig för vilka låtar än, så det börjar bli lite bråttom ;)

Låten ska kunna spelas på gitarr (även de låtar som spelas med piano brukar man oftast kunna spela på gitarr). Det ska vara låtar som ''berör'', och helst ingen uttjatad låt.

Dessa här tycker jag väldigt mycket om. Ni får hemskt gärna skriva vilken utav dem ni tycker mest om, vilken ni tycker minst om osv :) Och ni får gärna komma med låtförslag! :)

Falling slowly - Noelle Beans version

Breathe me - Sia

Closer - Frida Amundsen

Secrets - Maddi Jane

Mimmi
0

Jag ska lyssna och se vilka jag tycker verka passa bäst! Men en annan sak du också måste tänka på är ju vilka låtar som passar din röst bäst. Vad är dina styrkor och svagheter? Vilken "sorts" röst har du? Är väldigt bra för oss att veta om vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt!

moonii
0

Åh tack! Jadu.. Jag kan visa ett filmklipp från när jag skulle uppträda för skolan. Jag var så nervös då, så det är därför det går lite fort ;) Men rösten hörs ju iaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=tnAIz6Gluks

moonii
0

Den här hade jag visst också :) Jag är den som står upp.

http://www.youtube.com/watch?v=kiB9DqiVzQo

Mimmi
0

Jag tycker att du ska försöka undvika för luftiga och lätta låtar. Tror att din röst kommer bäst till rätta i lite mer kraftfulla låtar där du också får gå upp lite på höjden.

Av de du listat i ditt första inlägg tror jag att Closer och Secrets skulle passa bäst.

En liten guldklimp jag har som än inte verkar vara jättekänd är en sångerska som heter Rae Morris. Hennes låtar skulle nog kunna passa din röst då de ofta är lugna ballader men samtidigt kraftfulla, och de berör utan tvekan. De kan dock vara ganska tekniskt kluriga ibland, men testa!

Lykke Li skulle kanske också kunna funka. Du behöver ju inte ta hennes kändaste låtar om du vill undvika uttjatade låtar. Kanske Ane Brun kan passa också, om du kör på några av de mer kraftfullare låtarna.

Lycka till!

moonii
0

Tack så mycket! Ska lyssna på låtarna. Jag måste dock fråga hur du menar med ''luftiga och lätta låtar''? Menar du motsatsen till kraftfull eller vad menar du? :)

Mimmi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med luftig och lätt syftar jag till hur man sjunger. Man sjunger med mycket luft i rösten, den är inte lika tät som den annars skulle vara. Det ger ett väldigt lätt och sprött ljud. Vissa har röster som passar jättebra till detta, och det kan låta jättevackert, men jag tror att din röst passar bättre som mer tät.

Hittade ett bra citat som beskriver en luftig röst på ett bra sätt: "Where you get the impression they're in their bedroom under the covers and gently singing into the microphone."

Här har du ett exempel på en luftig röst:

eleri-still-twinkle
0

Ääääälskar Breathe me -  med Sia, hade varit så spännande att höra denSkrattande