Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2839 ggr
[Älskamig]
0

Bli bättre på sång!

Hej hej!
Aldrig inne här, men prövar att skriva.
Jag är en 15 årig tjej som alltid har sjungit. Från 11 månaders ålder fram tills nu. Jag har fått gott omdöme om att jag sjunger bra när jag väl vågar ta i. Men nu, nu har jag blivit sämre. Inga kommentarer och jag känner själv hur dåligt det blir. Det låter hemskt!

Vad gör jag? Jag fick enkla småtips-övningar av min förra musiklärare, men inte ens de hjälper.

Har inte råd att gå till en sångpedagog.

Mimmi
0

Det finns gott om sångguider, tekniker och kurser att hitta på Internet.

Här har du två populära, som har böcker, CD:s och DVD:s att köpa!

Brett Manning's Singing Success

Complete Vocal Technique

Om du inte har råd att gå till en sångpedagog regelbundet kan det löna sig att bara ta en eller två lektioner. Du kan då få gott om verktyg för att hemma kunna fortsätta utvecklas.

En annan nyttig sak kan vara att börja i en kör. Det kan man utvecklas mycket av.

JazzBass
1

Du är i en sån ålder att det inte är helt otroligt att din röst är inne i en sån period då den håller på att stabiliseras och ändras från vad du varit van med, och det kan göra att det känns svårare att sjunga. Jag vet också många som inte vill undervisa människor yngre än 16 år i sång, då rösten inte är helt "klar" då ännu. Men jag tror ändå att övning alltid är bra och att det inte finns orsak att vänta med att försöka bli bättre genom att öva flitigt. Det är ju så mycket annat än teknik som man lär sig via övandet, hela musikaliteten blir bättre av det. Så öva på bara, på rätt sätt, så blir du bättre. Finns ingen annan väg. Det går snabbare med en bra lärare, men man kan också lära sig genom att läsa på själv och lyssna på både sin röst och sin kropp.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus