Har du några knep?
Jag brukar ta ett glas ljummet vatten, en sked honung, lite olivolja samt några droppar citron så fort jag känner att halsen är irriterad. Detta rörs ihop och dricks sedan.
Detta är en riktig dundergrej. Det är suveränt, i alla fall för min hals.
Man ska ju undvika syra för halsen i övrigt. Halsen består ju av en massa slemhinnor som är ömtåliga och inget vidare glada för syror. Men i vissa fall kan det behövas lite citron för att lösaupp irritationer. Oljan är ett måste att ha i, hur äckligt det än låter. Den är bra för slemhinnorna.
Har du några liknande "specialare" som du tar till vid behov?
Kan förresten rekommendera coca cola light som fått stå ett tag så den blivit avslagen. Den innehåller halsbakterier, tro det eller ej. Men det är bra för halsen innan man ska sjunga.
Spännande knep! Får testa dem någon gång.
Själv har jag inga knep när det kommer till mat och dryck förutom att dricka massor av vatten.
#1 Det är ju också viktigt! 

Ett äpple eller ett päron brukar man ha som tips att äta precis innan man ska sjunga, för de innehåller ämnen som fuktar halsen. Birgit Nilsson, (operasångerska från Skåne, som sjöng mycket på Met och var oslagbar Wagnersopran) åt alltid äpplen före föreställningar.
De Lapsus Resurgam
Då jag nån gång sjungit mig riktigt hes har jag provat käka en sked senap. Har hjälpt för stunden. Annars så är ju struphuvudet skyddat från allt man stoppar i munnen så det är endast gaser/ångor som man kan "olja in" stämbanden med. Vill man fukta stämbanden lite är således det enda man kan göra att andas in ånga, så en kopp te är inget dåligt val heller innan man ska sjunga.
Har man gjort sig hes kan det också hjälpa för stunden med lite alkohol som "öppnar upp" halsen. Men absolut inte för mycket, en pytteliten portion räcker då det är ångorna man vill åt. Dock får man räkna med att stämbanden inte riktigt beter sig likadant efter alkoholintag, men är det panik kan vara en lösning. För mycket alkohol är riktigt dåligt då man blir mindre skärpt och slarvigare med både tajming och intonering. Näst sämst är kolsyrahaltiga drycker, de börjar man för lätt rapa av, det har jag massvis av egen erfarenhet av… 

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#4 Det där med alkohol och sång har jag fått uppleva! Försökte mig en gång på att sjunga karaoke efter några glas, och så falskt har jag aldrig sjungit i hela mitt liv! De som hade oturen att vara inom hörhåll fasar inför att höra mig ta en ton efter att ha intagit alkohol igen!