Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 10063 ggr
Sary
2012-07-30 21:23
0

hes

hejsan.

varje gång jag sjunger blir jag hes på bara några minuter, sedan är jag ofta hes i en eller två dagar efter.

jag har försökt mig på att värma upp rösten med olika uppvärmningar jag har gjort med min sånglärare, men jag blir bara hes av dom också.

är det någon som kan hjälpa mig? Obestämd

Leramani
2012-07-30 23:03
0

Inte helt ovanligt problem, oftast, i 99% av fallen, handlar det om att man spänner stämbanden eller muskulaturen runt dem så att man blir hes av det. I 1% av fallen handlar det om något som öronläkaren får ta hand om.

Man får hitta en sånglärare som kan hjälpa till med det. Det är inget som går att beskriva i text,  man måste höra rösten och se vad du gör, så att man kan lista ut vad du ska göra för att få bort spänningarna.

De Lapsus Resurgam

JazzBass
2012-07-31 09:02
7

Sary - Hur länge kan du hålla an en ton om du försöker? Eller bara ett sss-ljud? Jag frågar för det kan ge en liten indikation om hur du sjunger, eller snarare hur bra stöd du har. Har man bra stöd ska det gå bra att hålla an ett sss-ljud i över en halv minut upp till kanske en och en halv om man har stora lungor. Jag misstänker att du kanske sjunger med för luftig stämma i såna tonlägen som det inte går att använda luftig stämma, och det blir man hes av. Använder man sig av en sån röst huvudsakligen kan det vara svårt att hålla sss-ljudet mer än 10-15 sekunder, och man får försöka hitta en bättre grundinställing där man släpper ut mindre luft. Bättre stöd handlar om att släppa ut luften mer kontrollerat och sakta och det ger en tätare klang som ger mindre risk för heshet.

I övrigt tror jag också som Leramani att du spänner dig på nåt felaktigt vis när du sjunger. Det enda som ska spännas när man sjunger är magmusklerna, ju högre och kraftigare toner man sjunger, desto mer spändare måste de vara för att stödet ska fungera.

Uppvärmningsövningarnas uppgift är inte i huvudsak att värma upp nåt utan snarare att göra det enklare att hitta rätt grundteknik. Gör man dem med fel grundinställning har man inte vunnit nåt på dem.

Sist, så är det enormt viktigt att sjunga ut ordentligt. Vissa röstinställningar kräver en viss ljudstyrka för att det ens ska gå att sjunga med dem. Försöker man sjunga för sakta blir det bara fel och man kan skada rösten, på samma vis som om man försöker sjunga för kraftigt i ett svagare röstläge…

Om du har möjlighet, banda gärna in en liten trudelutt så går det lättare att säga vad du gör för fel, för nåt fel gör du om du blir hes så snabbt som du säger. Det är nåt du måste ändra på för att börja sjunga rätt och bli av med hesheten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus