Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 11187 ggr
everythingg
18

Sjunga ljusare

Finns det något sett att lära sig sjunga ljusare? Jag har en extremt mörk röst och väldigt litet register.. Spelar ingen roll om det tar ett år eller 5 år innan jag kan sjunga ljusare, sålänge jag utvecklas och lyckas sjunga dom där jobbiga tonerna. Har ni några tips? ALLA tips mottages :)

Leramani
0

Generellt kan jag nog säga, ja.  Beroende på vad du menar med litet register,  litet omfång?  För att veta något måste man ju lyssna på dig.

Men generellt, ja, de allra flesta kan få ett normalstort omfång med lite sångövningar.

De Lapsus Resurgam

everythingg
2

Jag menar att jag varken kan sjunga superlågt eller ljust, är någonstans imellan och kommer inte högre upp.. Jo men frågan är hur man tränar upp rösten så den blir ljusare?

Leramani
0

Man får hjälp av en sånglärare att hitta de lägre och högre tonerna. De finns där,  dina stämband kan göra dem,  det är bara att du gör någonting som hindrar stämbanden från att sjunga dem.  Så det är inte frågan om träning för rösten, utan du behöver få lära dig att inte hindra dig själv, så att du hittar hela din röst.

De Lapsus Resurgam

everythingg
0

Så jag måste ta hjälp av en musikpedagog? Finns det inget man kan göra hemma? Jag tycker att det är pinsamt när man ska sjunga ljust och rösten spricker när någon hör..:/

Leramani
1

En sånglärare skulle nog kunna hjälpa dig mycket snabbare än om du ska prova dig fram hemma,  men läraren skulle ju utgå från hur du låter/gör och det är ingenting man kan få veta så här i text. Alltså kan jag inte säga någonting närmare. Allt beror ju på vad du gör,  man kan ha alla möjliga olika svårigheter, så det finns inga standardsvar.

Om du ändå vill prova hemma, så sjung mjukt,  försök inte tvinga fram någonting,  och tänk på att dina stämband redan vet hur man sjunger alla toner. Att sjunga bra är till stor del att låta bli att lägga sig i stämbandens jobb….

De Lapsus Resurgam

Mimmi
0

Jag tror också på att du kommer att få snabbast resultat av att gå till en sångpedagog. Det låter inte som att du faktiskt har ett litet omfång, utan snarare som att du inte riktigt vågar eller har rätt inställning för att nå de lägre och högre tonerna.

Något du kan göra hemma är att försiktigt träna lite skalor. Hitta din gräns och försök bli riktigt bekväm där, fortsätt sedan tilll nästa ton - och så vidare.

everythingg
0

Grejen är att rösten spricker, även om jag har ett bra magstöd.. När jag är hemma så vågar jag testa min röst och de går inte.

Mimmi
1

Det kan ju vara så att du försöker nå de högre tonerna med din bröströst? Bröströsten har en övre gräns, där man bör byta till sin huvudklang. Det är alltså två olika delar av din röst som kräver lite olika inställning. Testa att härma en siren eller sjunga en vaggvisa, i de lägena använder man oftast sin huvudklang.

everythingg
0

Jo jaghar försökt att sjunga med dessa olika, och det är en sjukt stor skillnad på min bröströst och huvudklang. Åså att jag inte kan ta i med min huvudklang.. Och den är inte vackerr för den delen….:/

Mimmi
0

Då gäller det bara att jobba mycket med huvudklangen. Många har precis samma problem som du med sin huvudklang i början. Det gäller bara att nöta! I början var min huvudklang också svag och ostadig. Det du får göra är att använda den mycket, så att du blir vänjer dig vid hur din röst fungerar i det läget. När du börjar känna dig bekväm med din huvudklang kommer du att kunna kontrollera den på ett annat sätt och lita mer på din röst även i det läget. Det i sin tur kommer att leda till att du blir säkrare på de där högre tonerna. Så det gäller bara att ha tålamod!

everythingg
0

Jo asså när jag sjunger med huvudklangen så kan jag sjunga mycket ljusare! Men vääääldigt svagt och pipigt låter det.. Om jag ska kunna sjunga med huvudklangen måste jag hitta nåt där enellan så jag inte hoppar från bröst till huvudklang, och få det att låta 100 gånger starkare..

Salish
0

Hur ljust vill du kunna sjunga? Om du vill öka ditt register kan du ju fundera på åt vilket håll det är lättast att utveckla det. Men, vill du lära dig att sjunga ljusare så är det bra att vara riktigt uppvärmd. Gör lite övningar där du går upp och ner och känn hela tiden att magen jobbar. Du kan tänka att du ska ha tonen långt fram i munnen och att du ska ner till den högsta tonen istället för upp. Det är lite svårt att förklara, men det handlar mycket om inställning. Annars kan jag råda dig att ta hjälp av en sångpedagog.

Leramani
0

En sångpedagog kan visa dig exakt vad du ska göra, lyssna på hur du sjunger och visa vad du ska träna på. Att diskutera sång såhär i text ger i bästa fall en vink i rätt riktning.

De Lapsus Resurgam

Bexwe
0

Jag har en ganska mörk röst, hade väldigt svårt att sjunga ljusare (falsett) innan men jag har gått sånglektioner i ett år nu och jag har inga problem med det längre :-) Har lärt mig massa häftiga effekter och tekniker, scennärvaro, självkänsla och massa annat.. Kan varmt rekommendera det!

Edit: Justerade ditt inlägg något och tog bort företagsnamnet du nämner för att inte inlägget ska uppfattas som direktreklam. Samma saker kan de flesta sångpedagoger och musikinstitut hjälpa till med. /JazzBass