Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2466 ggr
aannaa_.
0

vad ska jag göra nu då?!!?

jag är en 13årig tjej som har sjungit ända sen jag kan minnas, mina föräldrar säger tom. att när jag hade lärt min säga "mamma" kunde jag även sjunga mamma :D

men, men jag vill utveckla mig och sjunga inför publik men hur?!

ska jag årdna en mini konsert?

vill inte gå i kör eller sångpedagogik eftersom jag känner att jag bara vill sjunga solo. ..

ska jag kanske anmäla mig till lilla melodifestivalen? :D

tacksam för svar alla underbara människor!! ^^

JazzBass
0

Kanske lite onödigt stort steg att ordna en konsert eller anmäla sig till lilla melodifestivalen, bättre att ta många men små steg framåt istället. Var med på skolavslutningar och liknande tillfällen, gör enskilda uppträdanden här och där, sjung för familjen och hitta gärna ett gäng musikintresserade kompisar att jamma med.

Att studera sång med en sångpedagog i en musikskola är väldigt givande faktiskt. Även om rösten ännu inte i din ålder "satt sig" som en fullvuxen människas, så finns det mycket som gör att det ändå är värt att gå på såna lektioner. Inte minst så samlar man erfarenhet och en lärare kan hjälpa en att bygga upp en stadighet och säkerhet i sin röst med avseende på tonträffningssäkerhet, tajming och sånt som hänger ihop med ökad erfarenhet och träning.

Bara att jobba på och sjunga så mycket som möjligt! Banda gärna in dig själv, helst med nån backing track, och lyssna på hur det låter. Det är alltid ovant att lyssna på sig själv men man vänjer sig. Fundera på vad som låter bra och vad som låter mindre bra, och försök ändra på det som låter mindre bra så att det låter bättre på nästa inbandning. Och våga alltid sjunga ut ordentligt! Håller man tillbaka av rädsla att skapa för mycket "oljud" låter det sällan bra och stöd och sånt fungerar inte på samma vis om man sjunger olika hårt, och det är olika svårt att hålla ut tonerna och hitta de rätta tonhöjderna. Det kan vara bra därför att välja ett sånt ställe att öva och banda in sig på, där man får vara ifred och där ingen störs om man sjunger hårt…:-)

Bara att önska dig lycka till! Bara att jobba hårt så når man dit man vill. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MrJLundin
0

Kan bara hålla med föregående, sjung på alla tillfällen du får. I framtiden så kan jag rekomendera att spela med något band eller/och i en kör.. Även om det kan verka tråkigt så är det inte det.

Och dessutom om sång är något du vill utvecklas i eller till och med jobba med. Så kommer du att behöva kunna sjunga stämmor, och kunna sjunga med livemusiker.

Men som sagt ta alla chanser du får att uppträda, och sjung så mycket du bara orkar ;) Och lycka till!

aannaa_.
0

tack så jätte mke!!<3

Bexwe
0

Testa Loud Attic! De har sånglektioner i grupp så du sjunger varje vecka framför 3 andra personer i 90 minuter. Sen har de en avslutningskonsert vid terminens slut. De signar även de eleverna som har stört potential och de har en röstdatabas som man kan gå med i, jag är med där! :-) Där kan företag och andra människor hitta en och "hyra" ens röst för koncerter och events! Kanske något för dig? De funkar kanon för mig :-)