Är du bekväm med att höra din röst?
Hej,
Då det är lite klent med nya trådar här så tänkte jag att det kunde vara kul att höra vad folk har för erfarenheter av att höra sin egen röst. Det är ju inte ovanligt att man speciellt i början inte alls tycker det låter bra att höra sig själv, men faktiskt så är det ju så som vi faktiskt låter i andras öron, och därför är det väl bra om man lär sig bli tillfreds med att höra sin röst, både från band (alltså inspelad) och via monitorer/hörlurar för att bättre höra vad man (samtidigt) sjunger.
Berätta gärna om era egna erfarenheter. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 samma här! :o min röst på video låter helt(ursäkta mig)muppad!!
Jag har aldrig riktigt lärt mig tycka om min röst när jag hör den inspelad. Tror det beror inte bara på att rösten låter så annorlunda inspelad, utan också på att jag sällan varit helt tillfreds med den tekniska prestationen då jag sjungit in nåt. Jag har alltid hittat nåt att hänga upp mig på. Tal är dock värre än sång; jag är inte speciellt bra på att tala klart, flytande och redigt, utan det är ungefär lika spretigt och hackigt som mina egna tankar.
Jag är bättre att uttrycka mig klart i skrift tror jag.
Men i vissa fall har jag ändå varit väldigt nöjd med hur det låtit. Ett sånt tillfälle var då jag testade banda in en kort a cappella-version av U2:s "Bad" (dock ett tonsteg sänkt - Bono kör också låten ett steg sänkt live). Jag var mest osäker på hur de hårt distade, högsta och kraftigaste tonerna lät, men det lät riktigt bra då tyckte jag och det var jag nöjd med då jag gilllar att sjunga så jag får ta i från tåspetsarna.
I övrigt lämnade prestationen dock en del att önska i de lägre partierna. 
#1-2 - Den egna rösten låter väldigt annorlunda i våra egna öron då en stor del av det vi hör går raka vägen från munnen till örat vilket gör ljudet mjukare. Man kan få en bättre uppfattning om hur man låter om man håller upp en hand bakom/över örat samtidigt som man sjunger/pratar. Men då ingen annan nånsin har hört våra röster som vi själva hör oss så är det klart att de tycker det låter bra så som det låter inbandat, det är bara vi själva som är ovana vid att höra oss själva. 
Jag är ganska bekväm med att höra min röst inspelad när det kommer till sång. Tycker inte att det låter lika bra som i mina egna öron, men ändå helt okej.
Tal är det värre med. Tycker det är hemskt! Dels för att jag inte alls låter som jag själv hör mig, dels för att jag är så otroligt dålig på att uttrycka mig.

Rösten låter annorlunda inspelad, för alla.
Först för att vi annars hör vår röst dels ifrån frekvenserna i luften, som alla andra hör oss, men också samtidigt hör vi samma frekvenser genom benen i skallen, där de låter mycket närmare och annorlunda.
När vi sen hör en inspelning, kommer ju inte vibrationerna i skallbenen med, så en stor del av det vi normalt hör av vår egen röst, fattas.
Sen för att inspelningsutrustningen inte KAN uppfatta och återge alla frekvenser i vår röst, utan begränsar den rätt mycket, och om utrustningen inte är av toppkvalitet, väldigt mycket. En del utrustning lägger dessutom på mer av en frekvens än andra frekvenser i rösten så att rösten låter på ett sätt som även andra personer kan höra är olikt vår röst.
Därför blir det oftast en chock första gången vi hör en inspelning av oss själva.
För min del spelade min sjungande mamma in mig från att jag var typ 4 år gammal och sedan underhöll hon vår plågade släkt med att lyssna på detta i tid och otid, så jag blev van att höra mig själv på band.
Jag har sjungit i studio, sjungit backup och sånt där jag ibland fått höra min röst med pålagda frekvensökningar som stört mig oerhört, när mixerkillen absolut vill ha rösten att låta på ett annat sätt än vad den faktiskt gör. Usch. Men man vänjer sig. ;)
De Lapsus Resurgam