Har du varit på audition?
Har du någon gång varit med om en audition? Till Idol eller annat kanske?
Eller har tanken slagit dig någon gång?
Jag har aldrig gjort det, men min dröm är att någon gång få sjunga på en Idolaudition eller liknande 
Okej, vad kul. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Japp, fast inte till nåt så "stort"som Idol. Utan till musikaler. Och det har gått bra…
Men nu har jag en större audition som väntar, en betydligt större….
Oj, vad kul Hyacinta! Vad kan det vara? Nyfiken blir man ju. :)
Har gjort två auditions, båda till samma kör. Det handlar alltså om en rätt seriös kör då de har provsjungningar. Första gången hade jag just börjat sjunga "seriöst" och hade dessutom valt helt fel låt till ändamålet, så jag kom inte in. Det gjorde inte så mycket eftersom jag från början hade förstått att jag var på en lite för låg nivå för att komma in just då. Andra gången var jag mycket bättre förberedd och fick en reservplats eftersom det inte fanns någon ledig plats i min stämma. Provsjungningen gick till så att man fick sjunga ensam för körledaren - en låt man valt själv och en låt som va obligatorisk. Man gjorde även några sångövningar för att körledaren skulle få höra ungefär hur ens omfång och liknande såg ut. Nervöst men definitivt en nyttig upplevelse!
#5 Oj, spännande att höra hur det funkade! Låter lite obehagligt att stå öga mot öga.
När Idol var här i Sundsvall ställde jag upp :P
Kom aldrig till juryn, vilket var synd, hade jag inte vart så nervös hade det nog gått bättre xD
#7 Bättre lycka nästa gång för man säga! :)
#8 Haha tror jag inte kommer göra om det :P Får stå ut med att sjunga på Karioke på pubarna ;)
Man ska aldrig ge upp sin dröm. :) Om drömmen finns.
#10 jag sjunger mest för kul skull. Har intresse men ingen dröm att bli någon sångstjärna eller så :P
Älskar att sjunga det gör jag och tycker jag har en bra röst (även om man sjunger falsk på en del ställen), så sjunga och spela in en singel/skiva är inget för mig :)
Jag är som #11… Men jaghar varit med i kör (mezzosopran) och varit med i en musikal som tonåring.
Jag har funderat på att testa en Idolaudition men inte för att jag vill "slå" utan i så fall för att höra vad de säger…
Min tonårsson har gjort Idolaudition för två år sedan. Han gick vidare första uttagningen men åkte ut när han träffade jurun.
#12 Vad spännande! Ja det kan ju vara intressant och se vad de säger.
När jag letade kör för några år sedan råkade jag hitta en damkör med krav på sångprov. Men det skulle bara handla om att sjunga typ Blinka lilla stjärna, så körledaren hörde att man kunde sjunga rent. Jag är ingen höjdare på att sjunga, men nog kan jag sjunga rent, om jag känner mig säker på sången.
Jag fick vara med några gånger först och kunde ju konstatera att det var en duktig kör, och en trevlig kör också. Och så var det dags att sjunga upp. Du kan väl ta Cecilia, tyckte körledaren, där har du ju sjungit melodistämman.
Ni vet den där…" Celia…you're breaking my heart, you're shaking my confidence daily-y-y-…oh Cecilia!" Inte kunde jag den. Inte visste jag vad körledaren förväntade sig, heller. Den är ju lång; ska jag sjunga hela, med repriser och allt? Och inte förstod jag att jag skulle tänka mig en publik, heller. Det blev tummen ner; jag sjöng inte rent och jag vet inte allt, men körledaren föreslog ändå att jag skulle öva i någon annan kör och ev komma tillbaka.
Ett tag senare hittade jag en lapp på Coop om en kör, och den passar mig fullständigt. Jag har dessutom tagit ett par sånglektioner hos min nya körledare och fått bekräftat att jag visst kan sjunga rent och träffa tonen.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Sökte till en kör med "intagningsprov"
Var dock inte säker i min röst och höll på att få världens förkylning. Så tyvärr kom jag inte med. Nått år senare när dom gjorde om kören så började jag sjunga i den, men då hade dom tagit bort inträdesprovet.
Jag var på en audition till idol -10.
Att sitta uppe från halv 6 för att sitta i kyla och vänta på att få komma in är inte direkt det bästa man kan göra då man ska sjunga. Jag var alldeles för trött och frusen för att kunna fokusera på sång och uppvärmning, dessutom var jag då väldigt ovan att sjunga inför folk.
Jag har aldrig haft direkt scenskräck, men att sjunga inför min familj och bara enstaka personer har jag aldrig tyckt om - så då jag väl kom in för att få sjunga så fick jag ursäkta mig flera gånger om för att jag inte fick fram ett ljud pga nervositet.
Då jag väl lyckades sjunga så sade de att min röst är bra men att jag är alldeles för nervös, och jag blev ombedd att komma tillbaka en annan gång.
Jag ser min audition som en seger just för att jag lyckades komma dit och sjunga, trots allt.
Skulle jag göra samma sak nu så skulle det antagligen gå mycket bättre då jag under det senaste året har fått träna upp rösten på ett helt annat sätt + har tränat på min sjunga-inför-få-personer-skräck.
Men jag ska nog vänta ett tag innan jag försöker mig på något sådant igen. Och varför jag sökte till just idol är inte för att jag själv ville det, utan för att min mor tjatat på mig sedan första året som idol sändes.
Hade det varit av helt egen vilja så hade det kanske gått bättre, vem vet!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag har varit på en audition till Talang, sjöng Gabriella sång.Dock gick jag ej vidare denna gång men ska ställa upp 2012 igen :D
Har även varit på audition till en talangshow och då sjöng jag halleluja och det gick super bra! gick vidare till slutfinalen och så glad jag vart så vann jag talangtävlíngen cch fick även sjunga låten en gång till :D
Har ett mål att prova sjunga på idol och se vad som händer och sker!
Jag kom visst till en audition en gång, utan att jag från början var medveten om det.. hade mailat lite med en kör och hade fått en tid då jag trodde jag bara skulle få sjunga upp och så var det färdigt att börja körövning.. Ingen sa något om en audition.. Så jag åkte dit och möttes av ett gäng andra människor.
Där fick man sätta sig ner, vänta på att ens namn blev uppropat. Blev ledd in i en sal där det satt en dirigent vid ett piano och tre stycken utvalda ur kören. Där blev det förhör om diverse och man blev förklarad förhållningsregler för kören. Sedan var det skalor ner och skalor upp och till sist en sjukt tråkig jullåt. Sedan fick man ta ett kort, inte olikt det man ser i filmer när folk blir arresterade, för att sedan få gå hem.. Mycket seriös kör som visste precis vad dom ville ha, en Bas och en Alt, varken mer eller mindre.. Så denna tenoren fanns det ingen plats för..
Lika bra det dock, jag trivs väldigt bra i den jag hittade efter..
/Jag sjunger hellre än bra och hellre dåligt än inte alls
Ngr st när jag sökte in till musik-folkhögskolor en gång i tiden och det gick bra
Drömmen vore att få prova på att sjunga inför ngn musikal

Jag har både varit på audition och suttit i jury vid audition.
vid en audition i seriösa sammanhang, lyssnar man på minst en låt som personen själv valt att sjunga och minst en låt som alla får sjunga efter noter.
Man lyssnar efter om personen sjunger rent, man kollar röstkvaliteten, röstomfånget, skarvar, andningstekniken, tonträffningen, tonbildningen och timingen. Sen kollar man oftast hur väl personen kan läsa noter.
Slutligen lämnar man ett omdöme. Det gör man oftast efter en paus, personen får vänta en stund, eller så tar man kontakt senare och lämnar omdömet och resultatet, om personen kommit in/med eller inte.
De Lapsus Resurgam
Jag hade en del tjejer i min sånggrupp vid företaget jag tar lektioner hos, som skulle göra Audition till Idol, vår Sångpedagog hade massa tips och övningar de skulle göra innan :-)
Edit: Tog bort företagsnamnet du nämner för att inte inlägget ska uppfattas som direktreklam. JazzBass
Jag var på audition till Idol-10, gick vidare i sthlm men för nervös när jag kom till riktiga juryn så då gick det inte :P
Hej ! Jag var på audition inför en teatergrupp jag var med i, valde en text och en sång, och kom med :) Det jag sen fick vara med om var helt otroligt…att skådespela på en scen och sjunga var en enorm kick och gav mersmak.
Mvh
C
Aldrig själv, men två vänner till mig har varit med i Idol vid olika tillfällen. Gick inge bra för någon av dem, den ena kan iaf sjunga ganska bra :O