Körsång och solister?
Jag undrar bara vem som utser solister i en kör? Jag har gått med i en nystartad nybörjarkör och vet inte riktigt vad som är brukligt. Ämnet kom upp till diskussion då en av körmedlemmarna surnade till över att det alltid är samma person som får sjunga solo på framträdanden. Hon menade att i de flesta andra körer bestämmer körmedlemmarna det tillsammans. Jag tycker det låter märkligt - det måste väl ändå vara körledaren som bäst kan avgöra vem som är mest lämpad. Eller är det olika från kör till kör?
I de körer jag varit medlem i har det alltid varit kördledaren som bestämt. I skolkören blev det dock ändå lätt samma personer helta tiden då det var samma personer som kunde tänka sig att sjunga solo. Men i min nuvarande kör, som är en professionell kör till skillnad från skolkören, är det körledaren helt och hållet, då alla kan tänka sig att sjunga solo.
Det är också väldigt vanligt i skolkörer och andra icke-proffskörer att de allra flesta inte vill sjunga solo. Vill man göra det är det alltså bäst att säga till om saken.
I den tillfälligt sammansatta proffskör jag var med i ifjol för ett Queenprojekt var det också i huvudsak ledarna som bestämde vilka som skulle sjunga solo i vilka partier, men vi fick anmäla intresse för olika delar i arrangemangen. Själv hade jag två mindre solopartier i Under Pressure och Bicycle Race. Jag hade egentligen velat ha lite mer solon, men då jag är ganska blygsam av mig och samtidigt enormt självkritisk så blev det dessa två…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ok, jag ska tipsa henne om att säga till att hon är intresserad av att sjunga solo. Tyvärr misstänker jag att det rör sig om ren avundsjuka. Alla i kören har visserligen sjungit upp för vår körledare, men det har inte skett något urval alls utan alla har varit välkomna. Alltså är vi ett mycket blandat gäng med allt från totala nybörjare som har svårt att hålla tonen till tämligen erfarna men väldigt ringrostiga körsångare. Ingen i kören (förutom solisten) skulle alltså klara av ett solo, men min kompis uppfattar sig själv som duktig sångerska och hade väl gärna sett att någon annan (dvs hon själv) fick chansen. Men jag förstår inte var hon har fått det ifrån - att kören själv utser sina solister. Hur ska de andra kunna veta hur jag sjunger - de har aldrig hört mig sjunga inför dem? Jag har aldrig hört talas om att det går till på det viset. Vår körledare har ju hört oss allihopa och vet precis hur vi sjunger, och då borde hon kunna dra slutsatser av det, om varför inte just hon blir utsedd till solist.
I de körer jag har varit med i (duktiga, men inte proffskörer) Så har vi turats om en del. Körledaren frågar helt enkelt vilka som är sugna på låten och så får man säga till. Det blir såklart endel personer som sjunger mer då de känner sig säkrare och har hållit på längre, men alla får chansen.
Personligen skulle jag ogilla att vara med i en kör där en ledare bestämmer solist och det blir samma som kommer fram hela tiden. Jag tror att en del av körgemenskapen förstörs då det blir mer tävlingsinriktat och avundsjuka uppstår. Så utvecklas man själv väldigt mycket varje gång man sjunger ett solo.
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!
Jag skulle säga att det beror på körens utformande.
Är det EN person som har startat kören och bestämt syftet med kören så blir det naturligt så att den personen vet vad hen vill höra och göra - och bestämmer då solister, också beroende på VAD man ska framföra.
Alla har ju olika röster och kanske körledaren vill ha ett visst sound som Lena eller Sandra eller Pelle passar för.
Vissa körer har enbart solister utifrån, som de betalar. Vissa körer är det så att alla får en chans nån gång, men säger man nej för mycket så kanske körledaren tröttnar på att fråga.
Är det en liten kör som bildats av vänner, så kanske man vill sjunga solo på en speciell låt som man känner mycket för - då får man komma överens med de andra och då är det väl demokrati som gäller. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
I min kör är det körledaren som bestämmer, men det brukar ändå alltid vara samma personer, de som tar privata sånglektioner.
I den kör jag är medlem i så har det varit en lr kanske två som varit lämpade som solister, innan jag kom med så var det kanske nån tjej , sopran som kunde ta solot, i herrstämman tror jag inte många ställde upp. Min körledare brukar fråga mig om jag vill ställa upp, det är hedersamt. Ibland vill jag höra en från damstämman, vilket var fallet senaste gången, då fick jag min vilja igenom hehe :)
Mvh
C

I musikproduktioner är demokrati inte så problemfritt. Man har en dirigent och det är dirigentens tanke som styr hur det ska låta, och vem som ska sjunga de olika vokala bitarna. De körer som låter medlemmarna själva bestämma sånt, är inte proffskörer. I en proffskör är solisterna inte alls med i kören, utan är just precis det, solister. De sjunger inte med i körstyckena för att de behöver koncentrera sig på sina uppgifter.
I konst gäller som i mat att ju fler kockar desto sämre soppa.
De Lapsus Resurgam