Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 9691 ggr
Eklang
0

Förbättra magstödet?

Hur gör ni för att förbättra magstödet när ni sjunger? :) Jag har lite halvproblem med det, ibland fungerar det jättebra och ibland inte alls.

Gör ni några speciella övningar ni gör? :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Mimmi
1

Först och främst gäller det att verkligen hitta sitt magstöd. Det finns en rad olika övningar för detta. Här har du en video om det: http://www.youtube.com/watch?v=cYH_f-lZr4M. En annan övning går ut på att man "stöter ut" konsonanter. Väldigt mycket luft och kraft. Man kan sedan gå vidare till ord för att komma lite närmre sång.

Sedan gäller det bara att i början alltid tänka på magstödet! Det krävs full koncentration hela tiden man sjunger. Gå tillbaka till övningarna när du känner att du tappat stödet. Försök att applicera övningarna direkt på en sång. Man får sjunga väldigt rakt och verkligen stöta ut varje ord. Det låter inte särskilt vackert men man får gradvis tona ner stötigheten så att man bara har kvar ett ordentligt magstöd.

Hoppas att jag var till någon hjälp!

Denna kommentar har tagits bort.
Fridoliin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mimmi var lite snabbare än mig. Kopierade precis detta från en annan tråd jag skrev i.

"En bra övning för att få igång stödet är att stå upp, rak i ryggen med händerna i sidorna/på magen. Man använder stödet olika från person till person så det är olika vart man känner det bäst. 
Sen "stöter" du ut ljud ur munnen. Du kan testa med bokstaven P, T, S, olika konsonanter alltså. Olika ord. "Hej" osv.
Du ska känna att magen "stöter" till samtidigt.  Det är samma teknik när du väl sjunger sen fast du drar ut på stödet istället för att använda det stötvis."

Det är precis det som Mimmi skrev men det är även den övningen jag använder mig mest av för att få igång mitt stöd när det inte riktigt vill vara med, haha. Flört

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Mimmi
0

Det är ju en lite mer detaljerad beskrivning av övningen, i alla fall!

Eklang
0

Tack så jättemycket för svaren! :) Ska provas så fort jag får tillfälle att sjunga :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

MajaL
0

Tycker de andra redan svarat ypperligt. :)

#5 ycka till, hoppas det funkar bättre. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Wand
0

Fick några ganska bra övningar av förra årets sånglärare på skolan. Dels att stå med fötterna i höftbredd, sedan sträcka upp armarna så högt man kan, ta ett djupt andetag och låta armarna glida utmed sidorna. Då har man fått en jättebra position som "öppnar upp" väldigt bra. Sedan att göra magträningar som att värma upp med S-ljud och djupa toner brukar också funka för mig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Bexwe
0

Jag lärde mig att använda hela kroppen för att förstärka rösten, man ska inte bara använda magstödet. Min sångpedagog Paulina har gett mig helt otroliga övningar! Kan varmt rekommendera henne, hon finns i centrala göteborg.

Edit: Tog bort företagsnamnet du nämner för att inte inlägget ska uppfattas som direktreklam. JazzBass

Leramani
0

En snabb väg att hitta sitt magstöd.

Andas in och ut med öppen mun, snabba flåsningar som en hund gör när den har tungan ute och flåsar. Lägg handen på mellangärdet (ovanför naveln) och känn vad som händer.
Magen ska åka in när du flåsar ut och magen ska åka ut när du flåsar inåt. 

Försök sedan att göra samma sak utan att flåsa, helt ljudlöst, med diskret öppen mun. Magen ska röra sig på samma sätt. 

Gör det sedan långsammare och långsammare och slutligen sjunger du mellan "flåsningarna". "inflåsningarna" ska gå snabbt, långsamt ut med luften och snabbt in med luften, men ljudlöst.

Det som händer är att du aktivt använder mellangärdesmuskeln för att styra luften. Magstöd.

När man sjunger behåller man mellangärdesmuskeln (diafragman) i låg position (flåsar inåt, magen utåt) hela tiden mellan andningarna. På det sättet räcker luften länge och man får en jämn luftström.

De Lapsus Resurgam