Ska man spänna magmusklerna när man sjunger?
Sökte på google om man ska spänna magmusklerna när man sjunger men när jag sökte hittade jag en topic där en hade skrivit följande:
_"Axlarna ska inte röra sig upp och ner och du ska absolut inte spänna magmusklerna när du sjunger, detta kan leda till tarmbrock och om du är kvinna kan du få försänkt livmoder"
_Jag kollade på lite sånglektioner på youtube och där sa en kvinna att man skulle spänna magmusklerna när man sjunger, är snubben som skrivt de ovan helt ute och cyklar eller? Någon erfaren sångare som kan besvara min fråga?
Det där låter seriöst som en gammal skröna:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#1 Ja de tänkte jag med, för rösten blir dubbelt så starkare när man spänner magmusklerna när man sjunger :)

Vad jag har fått lära mig ska man inte spänna ut magmusklerna utan dra magen inåt väldigt kontrollerat om jag förenklar rejält.
Att bara trycka på s.k. falskt stöd är snarast skadligt. Det var det i alla fall för mig.
pEr

Snubben ovan är helt ute och cyklar, ja.
Men magstöd är inte att krysta, spänna magmusklerna generellt nedåt.
Magstödet är att använda diafragman för att fylla lungorna med luft och att sedan hålla kvar diafragman i lågt läge så att luften räcker länge och luftströmmen blir jämn till stämbanden, alltså en stark avslappnad röst.
Se artikel här på sajten.
De Lapsus Resurgam