Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 10946 ggr
Sync
0

Lite uppvärmning hjälp..

Tjena. Jag behöver hjälp med röst uppvärmning..
Jag har inte pengar till en sånglärare tyvärr.. dessutom går jag på naturbruk och inte estet musik heller. :p

Till saken då..
Jag försöker värma upp tungan och käken genom olika träningar.. men jag gör nog fel hehe. Förstår inte riktigt hur man gör.
Därmed värmer jag upp min röst på olika låtar. Börjar med Maroon 5 - Come away to the water och sedan Celine dion - Lets talk about love osv osv.

Det är inte tillräckligt! Ibland får jag till och med käkkramp av att ta högra toner eftersom jag inte har uppvärmt käken då. Någon som kan tipsa mig om gratis internet kurs eller något liknande? :/

Jag vet att jag kan sjunga. Kanske inte bäst på det, men jag kan. Saken är att jag sjunger bra när min käke mår bra, så att säga. :p

Jag behöver lära mig jätte mycket när det gäller sång.. men först och främst måste jag kunna slappna av och värma upp i ansiktet och tungan..

Någon..? :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Leramani
2

Avslappning för käken:  Bit ihop om någonting, typ en dubbelvikt handduk, så hårt du kan,  ett par sekunder. Slappna av.  Detta behövs göras en gång, musklerna mår bra av att få vila sedan, typ 5 minuter.

Uppvärmningsövning för käken kan jag inte tro behövs, om du inte har något fysiskt problem med käken.  Kör ett joggingpass eller cykla en vända istället. Då blir hela kroppen uppvärmd och det är bra för sång. Mycket bättre än att sjunga sånger ouppvärmd. Kramp i käken kan bero på att du är ouppvärmd i kroppen, att du dricker för lite vätska eller att du spänner dig i käken.

När kroppen är uppvärmd, är rösten också det.  Det är ökad blodcirkulation som krävs för uppvärmning och den kommer med fysisk aktivitet och cirkulationen cirkulerar i alla kärl i hela kroppen, inklusive i stämband och röstapparat. Om du har pratat mera än 5-10 minuter den närmaste timmen innan du ska sjunga så är du så uppvärmd du kan bli i röstapparaten. Fysiskt.

Det som kallas uppvärmning för rösten är egentligen en mental uppvärmning, där man sjunger,  först försiktigt, sedan med stigande svårighet och bekräftar för sig själv att man kan och får mer självförtroende och slappnar följdaktligen av och sjunger då bättre och bättre, ju mer man slappnar av.  Det fungerar,  men det skulle gå fortare om man kunde slappna av direkt och jobbade på att få bättre självförtroende.

Övningar för musklerna i ansiktet gjorde man på min mormors tid och det har funnits mycket olika uppfattningar om vad man bör göra för att kunna sjunga. Ändå sjunger folk hur bra som helst utan dessa övningar. Det ligger lite på samma nivå som huskurer. En del funkar inte men gör ingen skada, och annat är totalt skadligt.

Sångövningar, skalor mm gör man för att lära sig själv kontrollera stämbanden. Inte för att få stämbanden att kunna göra övningarna, för det kan stämbanden redan. Det är vi som lägger oss i vad stämbanden ska göra, och förstör för oss själva. Så fort du mentalt ifrågasätter hur det låter,  spänner du dig i röstapparaten och då låter det naturligtvis inte bra.

Tänk efter. När du sjunger bra,  hur känner du dig då? När man sjunger allra bäst, har man slutat tänka och bara är i nuet.  Då får kroppen jobba ifred och stämbanden får inga motsägelsefulla order.

Gör det enkelt. Värm upp hela dig först,  drick vätska,  lär dig att göra avslappningsövningar för hela kroppen, det finns såna i en artikel här på forumet,  lär dig att förbereda kroppen för sång, finns också i en artikel här på forumet,  och ha roligt med din sång. Det är faktiskt inte sådär besvärligt.

Våra stämband sjunger ypperligt, om vi låter dem vara ifred.

Leramani

De Lapsus Resurgam

Sync
1

#1 Tack! Ska göra det. :) Har ganska dålig kondition också.. hehe. :p

Det där om hur jag känner mig när jag sjunger bra.. jo, som du skriver. Jag tänker inte mer än på att ha kul. Då funkar rösten oftast som bäst. :)

Tack iaf!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

JazzBass
0

Leramani - Mycket bra inlägg! Glad

Sync - Jag tror du skulle ha glädje av att läsa artiklarna här på forumet, finns en hel del läsvärt. Också jag skrev en artikel för ett tag sen om complete vocal technique. CVT har varit ett till stor hjälp för mig personligen. Först och främst lärde jag mig bättre använda olika röstlägen mer effektivt, men jag lyckades också bättre än förut nå höga toner och använda olika effekter. CVT beskriver rätt bra möjligheterna och begränsningarna i rösten, och just vad gäller höga toner gäller det att få allt rätt i den klang man önskar, det blir alltid svårare högre upp; mer stöd behövs, man måste vara noggrannare med vokalerna i vissa röstlägen osv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Leramani
0

TAckar Jazzbass. :)

De Lapsus Resurgam

Sync
1

Åh. Ska kolla in ditt inlägg :) tack

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

TorilJohansson
1

Jag gick i solosång förut, hade samma sångpedagog som Ola Salo har haft förut. Han gav mig ett jätte bra tips. Ta en frotté handduk, ta tag i tungan, dra först åt höger och håll i 30 sekunder. Dra sedan åt vänster i 30 sekunder. Sedan vrider du den åt höger också i 30 sekunder, och sen åt vänster. Det tar ca 3 minuter och ger lika bra uppvärmning som att sjunga upp i 20 minuter, så man sparar mycket tid. Det är väldigt effektivt, det gör dock ganska ont men det töjer på tungmusklerna som gör att man kan ta höga toner :) skitbra teknik!

Sync
0

#6 Ska testa! Tackar!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~