Botox/Silikon injektion i halsen
Hej ! Jag undrar om nån känner till när de sprutar in medel i halsen och vad den ger för effekt vid röstproblem ? Och när de tar ställning till en operation av stämband eg, vad "krävs" för diagnos då ?
Mvh
Christer
Min personliga åsikt är att hålla sig så långt från sånt där som man bara kan, om det inte är ett medicinskt ingrepp som man av nån orsak måste göra för att ens kunna använda rösten.
Röstproblem löses i första hand genom att jobba på tekniken, om man inte skadat rösten kraftigt varvid den först behöver vila eller i värsta fall operation. Det du talar om har jag inte hört talas om, men det väcker åtminstone riktiga varningsklockor i mitt huvud. Inget jag skulle utsätta mig och riskera min röst för.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Botox och silikon används knappast för röstproblem????
Det enda jag hört om som man sprutar i halsen är eter, som används för att rädda en röst för ögonblicket, men som ger mycket dåliga biverkningar efteråt.
Operera stämband? För röstproblem? Det har jag heller aldrig hört om, trots många år i sångbranschen. Däremot knutor på stämbanden kan man kirurgiskt skrapa bort.
Man ska nog hålla sig låååångt borta från dylika dumheter, Stämbanden är pyttesmå delikata muskler som styrs av autonoma nervsystemet, alltså inte av viljan i direkt form. Man får vara försiktig med dem.
De Lapsus Resurgam
Googlade runt lite och det verkar främst användas som behandling vid spasmodisk dysfoni - ofrivilliga muskelrörelser i struphuvudet. Det är dock inget som botar problemen, utan håller de enbart borta så länge botoxet har verkan. Man måste alltså få regelbundna injektioner.
Det kan också användas vid återkommande eller väldigt problemframkallande knutor. Botoxet ger då stämbanden tid att läka ordentligt eftersom man inte kan använda stämbanden en period efter injektionerna.
#3 Tack , ja just d…om man har knutor och sånt då, då vet jag.
Mvh
C