Sång iFokus

Sång

Etikettsångkritik-lätt
Läst 3531 ggr
EvelinaS-L
2

Sångkritik

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill veta vad ni tycker Glad

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

nähäpp..

_Kram Evelina
_

JazzBass
0

Har lyssnat nu tre gånger. Tog en paus emellan, kom hem först 9 ikväll från jobben så magen skrek efter kvällsmat då jag inte ätit sen lunchen mitt på dan. Därför skrev jag inget direkt när jag såg det här. Men till klippet… Glad

Du sjunger rent och fint och med bra frasering. Om du kunde jobba på att förbättra nåt rent sångmässigt är det att få fram ännu mer känsla i texten, men det kan hänga ihop med att det var lite svårt att höra alla ord tydligt på grund av ljudkvaliteten. I övrigt tyckte jag det lät riktigt bra alltså, om man bortser från felspelen på gitarren och att den var lite ostämd. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

EvelinaS-L
0

#2: Okej, tack så jätte mycket! Glad

haha ja, blev "lite" fel, haha!

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Ingen mer som har nått att säga? Glad

_Kram Evelina
_

Mimmi
0

Jag tycker att det låter fint! Rent rakt igenom. Låten passar din röst bra, och att hitta låtar som passar är något som många har problem med.

Jag hade precis som JazzBass lite svårt att höra alla ord tydligt. Men det kan ju bero på ljudkvaliteten. Annars är det alltid nyttigt att träna på att artikulera ordentligt när man sjunger. Det ger inte bara tydligare ord utan även bättre flöde och tryck i sången.

Det du kan tänka på är just det som JazzBass sa att få fram mer känsla. Läs igenom texten ordentligt och analysera den innan du sjunger. Vad ger den dig för bilder, känslor och tankar? Försök att förmedla detta när du sjunger, och var inte rädd att överdriva! När man inte får se dig sjunga och låten dessutom är väldigt textcentrerad är detta extra viktigt.

Att försöka förmedla vad låten betyder för just dig leder också i många fall till en mer unik cover - att låten blir din egen. Det är en viktig sak att tänka på när man gör covers, att verkligen se till att det inte bara blir en kopia utan ens egna tolkning av låten.

Väldigt fint sjunget!

EvelinaS-L
0

#5: Tack! 
Jag har verkligen fastnat för Melissa Horns musik och kan inte sluta lyssna på hennes låtar! Känns verkligen som att jag hittat min "stil" på låtar Glad

Ja det är inspelat med min systekamera så kvaliteen är ju inte den bästa..

åh jag har så svårt det där med känsla.. :( Men tack för tipsen, ska träna på det!

Tack ännu en gång!

Jag älskar verkligen att sjunga och har gjort det hela mitt liv..
Nästa söndag ska jag konfimeras och jag skulle så gärna vilja sjunga och spela någon låt, synd bara att jag är så feg Rynkar på näsan

_Kram Evelina
_

Mimmi
0

Tycker verkligen att du ska våga sjunga inför andra, du är ju duktig! När du väl vågat dig upp på en scen kommer du att inse att det kan vara en av de bästa känslorna i världen att stå där och sjunga!

EvelinaS-L
0

#7: Jag vill så gärna.. men vågar inte..

Jag ska iallafall spela. Ska spela "only hope - mandy moore" på piano.. nästa gång kanske jag vågar sjunga också Skrattande!

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

#7: Tack förresten!

Blir jätte glad när du säger att jag är duktigSkrattande! (lättare att ta åt sig av nån som har lite mer erfarenhet av sång, än att ta åt sig av släkt och vänner)

_Kram Evelina
_

JazzBass
0

Absolut är du duktig! Skrattande Bara att våga upp på scenen och försöka konvertera nervositeten till en extra energikick istället. Oftast är man mest nervös innan själva uppträdandet, det brukar släppa när man väl börjar på om man bara har övat tillräckligt och är bekväm med tonarten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

EvelinaS-L
0

#10: taaack! :D Jag vill verkligen sjunga också.. Isåfall vill jag sjunga låten som jag sjöng i videon, fast med piano :) (därför jag letar efter noter) Men kommer inte våga så får nöja mig med att spela! :)

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

okej.. jag vill verkligen sjunga.. så jag ska nog göra det! 
vill sjunga låten som jag sjunger i videon.

men haha, blev nervös bara av att tänka på det nu… men jag ska klara det!

_Kram Evelina
_

JenniferFahlander
0

Å du har en riktigt fin röst! en speciell röst! :) de du kanske behöver träna lite på e nog gitarren men rösten va de inga fel på! :) ja hade samma problem jag när ja började spela o sjunga o ja kan väll inte direkt säga att ja e färdig nu men träning ger färdighet! :D Lycka till :)

EvelinaS-L
0

#13: Tack! :)
Det är det att jag inte visste hur jag ska spela till Melissa låtar, men i nu spelar jag samma gitarrkomp som hon spelar, men när jag spelade in detta så hade jag inte riktigt kommit på än, haha!

_Kram Evelina
_

JenniferFahlander
0

#14 haha så kan de va :) ja gissade nästan att de va en melissa låt. :) de lät som hennes stil typ. :)

Leramani
0

Hejsan
Du har bra tonträffning, ett snyggt naturligt vibrato, en tät ton med bra klang, låten kanske har ett lite litet omfång, du skulle nog kunna få ut mer av en sång med lite mer variation. Det hörs att du också koncentrerar dig på gitarren och att du inte får sjunga ut ordentligt och att du inte kan låten helt perfekt.

Du har en personlig röst,  du kan sjunga, sjung mer,  sjung för andra, tänk lite på andningen,  kanske studera andningsteknik? , annars är det bara att köra på!

De Lapsus Resurgam

EvelinaS-L
0

#16: Hejhej! Tack så mycket!

Ska spela in på nytt med en annan låt som jag känner mig mer säker på Glad

_Kram Evelina
_

EvoSandberg
0

Precis som de andra säger så är det rent och fint, pitchningen har jag inte så mkt att säga om.

Jag skulle tycka att det var intressant att höra Din version av hur den här låten ska sjungas. Om du nu tycker att jag har helt fel så får du givetvis säga det, detta är bara ett förslag; Det är många som fastnar för Melissa Horn och sjunger hennes låtar, fint och bra. Tycker bara att det är lite synd att många (som jag uppfattat det i alla fall) försöker efterlikna hennes sätt att sjunga låtarna. Detta behöver absolut inte vara något negativt, tvärt om kan man lära sig mkt av det. Men jag anser att man då också ska vara medveten om att det är just det man gör, härmar någon annan för att utveckla sin egen röst.

När man sedan skaffat sig en "kunskapsbank" utifrån detta tycker jag att det är intressant att man försöker leka med det och göra något eget utav det. Tycker att det skulle vara spännande att höra dig med samma låt men kanske ännu mer på ditt eget sätt.

Som sagt, om du tycker att jag bara skriver skräp så är det helt ok :) Det låter bra i denna version också och om du vill ha något mer konkret att jobba på så skulle jag säga att det är textning. Visserligen är det inte så bra ljudkvalité nu, så det kan bli otydligt därför, men man kan aldrig vara nog noga med att texta när man sjunger.

Lycka till!

EvelinaS-L
0

#18: Tack så jätte mycket! 
Jag håller med dig! Bättre när man gör det lite mer till "sitt eget", men jag var ganska ivrig med att spela in det o hade inte hört låten så mycket innan.. men nu så Glad

Har tyvärr ingen bättre kamera att spela in det med så ljudkvalitéen kan jag inte göra nått åt , tyvärr :/

Jag lägger upp en ny video såfort jag är inte är förskyld längre och har spelat in nytt!

_Kram Evelina
_

Spruca2
0

Älskar din röst :) Hade gärna lyssnat på mer xD

EvelinaS-L
1

#20: oj tack va glad jag blir Skrattande

hadde helt glömt bort den här tråden.. haha! 

Jag har börjat ta privatsånglektioner nu och har utvecklats ganska mycket sen jag spelade in den där videon. skämms nästan lite över den nu, haha…

_Kram Evelina
_

Mimmi
0

#22 Du får jättegärna dela med dig av mer! Vore jättekul att få höra hur du utvecklats!