Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3292 ggr
[rosakontorstol]
2012-12-22 21:00
1

Problem med stöd CVT

jag håller just nu på och jobbar med complete vocal technique och stöter på problem på direkten. Själva hållningen rumpa in, utvidgade revben, mage in och spända ryggmuskler fungerar inte riktigt. hur mycket jag försöker kan jag inte få ihop det till en rörelse och när jag ska skifta mellan indragen mage och utdraget solarplexus(vet inte ens om jag gör det rätt) så blir det som att jag ålar med hela kroppen lite grann. Dessutom gör det ont när jag spänner rygg/"ving" musklerna, jag kan anta att det har med min skolios att göra men tvivlar på det. Hela min kroppshålning känns som Eilert 84.

För att sedan tala om att kontrollera det inre stödet utan att spänna magen känns helt befängt för mig. det går verkligen inte.

Jag tycker att jag hade hyfsat bra stöd redan innan jag började med CVT. Hålla långa toner kan jag utan att dom avlider men om dom är bra vet jag såklart inte.

Sen så när jag sjunger kan jag känna att tungroten blir avdomnad och spänd och jag antar att det kan va för att jag lärt mig att man ska ha tungan bakom tänderna. Men som sagt, vad vet jag?

Någon vänlig själ som kan komma med någon bra kommentar/tips? Glad

Leramani
2012-12-23 19:25
1

Gå till en sångpedagog så det blir nån ordning på alltihop. Det låter helt koko för mig, som är utbildad och har sjungit både jazz och opera och varit sångcoach i många år.

Tungan ska vara bakom tänderna, ja, men inte så att du blir domnad i tungroten,  det ska vara avslappnat.  Alla de där magarna som ska in och ut låter tokigt.  Att spänna flankerna är inte nödvändigt om man inte ska sjunga opera eller kula.

/Lera

De Lapsus Resurgam

JazzBass
2012-12-23 22:25
1

Don't fix what ain't broken. Känns det som om nåt inte funkar alls, så är det säkert fel. Grejen är ju att sången ska kännas naturlig. Angående det där med magmusklerna så är det ju så såvitt jag vet att man inte kan sjunga med avslappnade magmuskler, så lite spända måste de vara för att få kontroll över utandningen (vilket ju är lika med stödet). Men de ska inte vara överspända och en viss rörelse inåt när luften minskar i lungorna (varvid deras volym ju krymper) rekommenderas som sagt inom CVT. Men det är en naturlig rörelse, inte en påtvingad sådan.

Om du tar kontakt med en riktig certifierad CVT-sångpedagog får du garanterat hjälp med de sakerna du frågar om. Jag tror du bara missförstått en del, vilket är lätt hänt om man bara testar sig fram själv efter vad man läst nånstans utan feedback från nån lärare. Så sök upp en sådan för ett par lektioner så kommer du säkert vidare, eller en annan sångpedagog. CVT är ju inte en metod för att lära sig sjunga vackert utan "bara" en karta över rösten och vilka sångljud man kan åstadkomma utan att skada rösten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Leramani
2012-12-25 12:35
1

Jag börjar irritera mig på CVT.  Är inte det reklam också? att nämna CVT i tid och otid?  De instruktioner som rosakontorsstol har fått är samma stöd vi vanliga sånglärare har lärt ut i alla år,  fast mer krångligt uttryckt, antagligen för att uppnå en känsla av vetenskap och nyhet. Jäkla dravel imho.

De Lapsus Resurgam

[rosakontorstol]
2012-12-25 13:06
0

Jag vill börja med att tacka Leramani för förklaringen. Det var så mcket lättare att förstå!

Jag bestämde mig för att läsa ut boken innan jag ska fortsätta försöka mig på den men jag tycker att det är som att en del blir "lost in translation". Jag kan känna att det finns en massa benämningar och uttryck som hon hastigt förklarar eller inte alls. Det gör det svårt för mig som är helt ny i det här att uppfatta allt på rätt sätt. Jag kan tycka att huvudsaken ska vara att lära ut och inte att det ska låta spexigt.

Leramani
2012-12-25 13:49
0

Man kanske borde läsa den boken.

De Lapsus Resurgam

[rosakontorstol]
2012-12-25 15:20
0

Kanske det, så får man veta om man själv är slarvig eller helt obildad :P

Leramani
2012-12-25 15:36
0

Jag tror inte att du är vare sig det ena eller andra.

De Lapsus Resurgam

JazzBass
2012-12-25 18:09
0

#3 - Självklart får du tycka det, men att avfärda det utan närmare kunskaper om metoden känns inte så smart så bra om du kan tänka dig att läsa boken först. Många anser att cvt förklarar rösten på ett helhetsmässigt bättre sätt jämfört med gamla "sanningar", däribland en av svenskfinlands kändaste sångare Sören Lillkung, som efter ca 20 år som framgångsrik sångare (opera, musikal, teater, numera även rektor för Musikhuset i Jakobstad) valde att även utbilda sig till certifierad cvt-coach, en treårig utbildning om jag minns rätt. Många av de gamla termerna används inte därför att de inte stämmer in i det system som Cathrine Sadolin hittat i sin röstforskning som är grunden för hela cvt.

Personligen använder jag mig av cvt-terminologi då det är det jag lärt mig i den lilla sångutbildning jag fått och det är det enda jag behärskar någorlunda. Jag är inte fanatisk anhängare av tekniken men anser att den borde funka för de flesta som grund att stå på eftersom alla sångljud vi framkallar kan förklaras i cvt-termer. Det känner jag inte till nån annan metod/teknik som gör, utan att säga hur det "ska" låta på samma gång. Att jag talar om cvt är inte mer reklam än att nämna Canon och Nikon i fotoforumet här på iFokus.

Jag ser det dock som olyckligt att lära sig cvt (eller vilken annan teknik som helst) endast genom en bok, personlig coachning behövs för att få saker och ting rätt. Boken bör enligt mig användas i första hand som hjälp till lektioner, för det praktiska genomförandet behövs en kunnig lärare. Det är jag övertygad om.

Leramani
2012-12-26 05:23
1

Jag anser att det är mycket olyckligt att fru Sadolin, eller någon annan för den delen, hittar på en teknik och kallar den Komplett.

(Att diverse personer tror att de vet var risskålen står och skaffar sig denna teknik för att hänga med och inte förlora elever, är väl mänskligt.  Gamla sångare som inte varit mer lyckade än att ha blivit känd bara lokalt,  kan ju ha problem med försörjningen när rösten tar slut eller de inte får jobb.  Det är bra att kunna något annat och inte behöva luta sig helt på sång.)

Den är inte komplett. Ingen teknik kommer någonsin att vara komplett, eller ens i närheten av det.

Dels vet ingen allt. Det finns alltid någon som är bättre, vet mer om någon aspekt av det man kan.

Dels är den mänskliga rösten oerhört flexibel och alla behöver en till viss del egen teknik, anpassad efter sin individuella munform, halsform och volym.  Man behöver en teknik som ung,  en annan efter genomgången pubertet.  Som sånglärare behöver man en flexibilitet och spontan förmåga att hitta en teknik åt varje elev. Där hjälper inga böcker.

När jag studerade sång i stockholm på 70-80talet hade vi en gammal sanning som aldrig lär förlora sin aktualitet.

När du gått tre år för en lärare har du lärt dig allt du kan få av denne,  byt då till en annan lärare, gärna till en som din förre lärare inte gillar. Lär dig allt du kan av alla dina lärare,  men sortera ut det som gör din röst bättre. Alla sånglärare kan ge dig något bra men en sånglärare kan inte ge dig allt.

**Det kan inte "CVT" heller.
**

Däremot kan jag tänka mig att ingen längre tänker sig att behöva gå tre år i lära. Man tror att det går på en grisblink att lära sig sjunga, men det är en livslång process och man behöver en sångcoach även när man är aktiv sångare. Rösten förändras nämligen med tiden, hela livet.

Något sådant som komplett vokal teknik finns inte. Vad beträffar olika ljud, så finns ingen komplett lista över dem heller,  jag slår vad om att jag kan göra ett som inte finns i hennes bok.

De Lapsus Resurgam

JazzBass
2012-12-26 07:06
0

Jag förstår hur du tänker men jag tycker du uttrycker dig ganska respektlöst om nåt du inte ännu lärt dig nånting om. Det handlar inte om en komplett guide för att lära sig sjunga vackert utan om en karta över hur den mänskliga rösten funkar. Man säger vad som går att göra och vad som inte går. Vill vi lära oss sjunga vackert måste vi leta nån annanstans än hos cvt, då ingen cvt-coach säger vad som låter bra och vad som låter mindre bra. Det för att påverka den artistiska friheten hos sångaren så lite som möjligt. Man nämner inte heller strupsång med dess övertoner eller all världens beatboxing-ljud, utan koncentrerar sig på sångljud som baserar sig på utandning med eller utan en rad effekter. Nånstans måste man dra en gräns.

Vad beträffar personen jag nämner är det allt annat än brist på arbete som fått honom att utbilda sig inom tekniken. Med arbete på flera stora scener och en rektorstjänst på svenskfinlands enda musikutbildning på svenska som ger högskoleexamen har han mer jobb än han hinner med. Ändå gav han sig tid att utbilda sig till certifierad cvt-coach vid sidan om arbetena. Gamla tekniker i all ära, men jag tror att det börjar bli nödvändigt för icke insatta sånglärare att börja ta cvt på allvar för att hänga med i utvecklingen. Som jag nämnde så är det ingen guide för att sjunga snyggt och så länge man vill göra det behövs det lärare som kan säga sin åsikt. Det du nämner om att skaffa ny lärare vart tredje år är en mycket bra sak, men det gäller nog vilket instrument som helst, inte bara sång.

Leramani
2012-12-26 18:10
0

Då kallar man det något det inte är, alltså.

Respektlöst är att dra all tidigare sångundervisning över en kam genom uttrycket "gamla sanningar".  Faktum är att jag inte alls kan se att man behöver bry sig,  eftersom det ju bara är en karta över ljud.

Sånglärare går man till för att lära sig hur man sjunger.

Du har förolämpat en hel yrkeskår i allmänhet och mig i synnerhet med dina "gamla sanningar" , som du väl dessutom inte alls känner till.

Dra in hakan.

De Lapsus Resurgam

Mimmi
2012-12-27 02:08
1

Känner att detta är en diskussion ni får ta privat istället, då det inte har särskilt mycket med ursprungsfrågan att göra längre.