Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2563 ggr
putt3
2

Få självförtroende nog? Hur?

Hejsan! Jag är en kille på 17 år som ÄLSKAR att sjunga, spelar ultrastar på datorn flera gånger per dag och blir bättre och bättre.
Men jag törs inte riktigt sjunga framför folk, typ ibland till mina föräldrar.

Gjorde ett framsteg igår då en kompis frågade på msn om han fick höra när jag rappade Super Bass av Nicki Minaj och han tyckte jag var jättebra! Glad

Fick även höra när han sjöng lady gaga låtar och spelade piano, jättebra! :)

Men hur ska jag göra för att få självförtroende nog att sjunga framför folk.

Sjöng en gång på skolan när vi hade nån festival. *var jättenervös så jag nästan spydde*

Och hur ska jag sjunga med magen som man säger de, har nog börjat få in lite av den tekniken. Då jag inte för ont i stämbanden efter några låtar..

Min musikstil som jag sjunger är typisk mainstream musik, typ Lady GaGa, Justin Bieber (<3) Ke$ha och Katy Perry. Ja ni fattar Flört

Tack på förhand

MvH//Putt3

Spruca
1

När jag ska sjunga inför folk så brukar jag tänka på mina favorit sångare. Dem vågar, så varför skulle inte jag våga. Annars vet jag inte… Man vänjer sig efter ett tag :) Lycka till med musiken iaf.

Spruca

putt3
1

Bra tips! Tack Glad

Mimmi
1

Att du vågade skicka din sång till en kompis utan att det kändes jobbigt eller pinsamt är ett jättebra första steg! Ta lite i taget och utmana dig lite hela tiden. Kanske sjunga för några kompisar och be dem ge lite kritik? Att börja med att sjunga på en festival var kanske ett för stort hopp för dig!

Du och din kompis kan kanske göra något tillsammans? Brukar kännas lite tryggare och mindre nervöst om man är två som uppträder. Man kan stötta varandra och man brukar inte känna sig lika utsatt!

Det känns alltid bättre om man verkligen kan låtarna man ska sjunga och har övat ordentligt. Se till att få öva lite på plats innan uppträdandet. Så se alltid till att du har förberett dig ordentligt, då brukar det inte bli lika nervöst. Undvik utmaningar när du ska uppträda i början, kör på låtar du tycker känns enkla att sjunga och som du känner dig säker med. När man uppträder blir det lätt att man tar ett steg tillbaka sångmässigt för att man blir nervös, och då är det bra att ha en låt man vet att man fixar ändå!

Ett annat tips är att du tänker dig att du ska spela teater. När du ska uppträda spelar du en roll, du spelar någon som är supertrygg och skitbra på scen! Om du låtsas vara självsäker blir du det till slut!

Annars är det bara att öva och utmana dig själv! Ju mer van du är vid att stå på scen, desto mindre nervös kommer du bli. Glad

Här har du en artikel om magstöd som kanske kan hjälpa dig: http://sang.ifokus.se/articles/4f48d04988f472798e0015dd-att-sjunga-med-kraft-en-artikel-om-magstod?articles-2

putt3
1

+1000! Tack för ett jävligt bra svar! Skrattande
Jag och min kompis ska börja sjunga åt varandra på skype å kritisera varandra :D

Tack även för länken om magstödet ska kika på det! Flört

MvH//Putt3

Mimmi
1

#4 Låter som ett bra och roligt första steg!

När du känner att du vågar lite mer är du mer än välkommen att lägga upp en sångvideo här för kritik, tips och råd! Glad

putt3
0

#5 jo det ska bli roligt! Bara när vi har tid :S

Jo jag ska försöka bli lite modigare Glad

putt3
0

Det är så svårt att hålla sig från att sjunga när man är sjuk!! Rynkar på näsan

NeedfulThings
0

jag tänker så här:

vem 'r det som bestämmer om jag vågar eller inte? Jo, det är ju jag och ingen annan. Om det är något jag vill göra, så bestämmer jag helt enkelt att jag vågar- jag har ju makten att göra detFlört

(Att sen huvudet och kroppen inte alltid är överens, det är en annan femma, men det är en bit på vägen.)

Lycka till

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

putt3
0

#8 Jättebra tips! Det ska jag tänka på Flört Får tvinga mig till att sjunga typ i bilen med mina föräldrar :)

aspiecb
1

@putt3 Hej ! Mitt tips på väg att bli sångare, är att:

1. Öva framför stereon hemma, välj musik som du framför bra, vad passar just dig ? Ställ dig den frågan, våga experimentera med rösten, spela in dig och lyssna ( bra för att höra hur du låter via band t.ex lr via dator, hur du agerar när du sjunger, ser du avspänd ut ? ) men vila mellan varven när du blir trött oxå, för återhämtningen. När du blivit mera säker efter en tid kan du framföra den för en kompis, eller kanske på en fest, ring en vän som känner sången och kanske kan kompa, utgår du ifrån det här kommer du nog en bit längre :)

2. Ha kul, det är grunden enligt mig, lusten ska finnas då kan du komma mycket långt…

Lycka till!

Mvh

Christer

putt3
0

#10 Tack så mycket! Jag spelar mycket singstar men bryr mig inte om poängen lyssnar bara till musiken och experimenterar med rösten. Å det tycker jag är jättekul! Kan spela några timmar varje dag (inte i sträck då Flört)

MvH! :)