Kritik på "Confrontation"
Jag älskar att sjunga, men när jag var mindre så fick jag ofta höra att det lät bedrövligt. Men jag övade upp mig under tonåren (själv… jag satt och lyssnade på mig själv när jag sjöng och försökte förbättra mig)
Och nu när jag är äldre så får jag ofta höra att folk tycker det låter bra. Men då är det för att de hört mig i duschen eller från nåt annat rum eller så, för jag tycker fortfarande det är jobbigt att sjunga inför andra. För det sitter kvar det där att jag inte kan sjunga, även fast jag vet att , även om jag inte är en whitney huston så kan jag hålla ton någorlunda.
Jag har nu förälskat mig i Les miserable och jag och en kompis funderar på att köra "The confrontation" tillsammans, och jag spelade in en variant där jag sjöng.
Nu är inte min röst helt bra efter en förkylning, så det är lite svajigt, men jag vill ändå gärna ha lite konstruktiv kritik, och åsikter om det är tillräckligt bra för att framföra inför andra?
Besök min blogg: http://bumpi.se
Jag tror att just denna sång inte riktigt passar dig. Låtarna till Les miserables är ganska svåra. Musikallåtar i allmänhet är ofta ganska tekniskt svåra då de ofta ligger så att man behöver en bra mixröst samt en ganska mångsidig röst - vilket är ganska knepigt.
Det är, som du skrev, rätt svajigt. Ladda gärna upp ett till ljudklipp när din röst återhämtat sig från förkylningen! Nu är det svårt att avgöra vad som är där på grund av förkylningen och inte.
Något du behöver tänka på är ditt uttal, det är lite sådär. När du sjunger acapella (utan musik) och i en sådan här låt med mycket artikulering märks det extra tydligt.
Men bra jobbat! Att som nybörjare och förkyld ta sig an en musikallåt är inte det lättaste!

Hej
Har du musik att lyssna till när du spelade in? Eller sjunger du helt utan komp??
Utan komp är det inte lätt och du har valt en för låg tonart där du inte får optimal klang och får svårt att hålla ton. Det skulle också låta bättre om du inte har mikrofonen så nära munnen utan sjunger ut i ett större rum och spelar in på 2 dms avstånd.
Själva rösten är det inga fel på, så du har mycket att vinna på att välja rätt låt, rätt tonart.
Leramani
De Lapsus Resurgam
Tack för er input :)
Jag vet att den här låten egentligen är för mörk mig, men jag tycker den är så bra! :D
Ang mikrofonen så är jag utomlands nu ett tag och har bara en ganska kass headset mic.
Jag har jättesvårt att sjunga till komp om jag inte spelar själv. Jag lyckas aldrig lägga rösten på ett bekvämt sätt, men tror det har att göra med att jag inte blivit skolad, så jag hoppas att om jag kan ta sånglektioner senare i år att det kan släppa.
Besök min blogg: http://bumpi.se