Rösten spricker
Hej, jag älskar att sjunga men har ett problem. Varje gång jag sjunger spricker min röst. Spricker den inte så blir den istället fast i ett tonläge… Jag sjunger upp mycket innan men jag skulle nästan påstå att rösten blir värre då? :S Har ni bra tips på övningar, etc? Funderar på att börja ta sånglektioner.
Det är en mycket bra idé att ta sånglektioner om man har problem med rösten, för om den spricker eller slits så du blir trött i stämbanden är det nåt du gör fel. Troligtvis spänner du dig på nåt vis i käken eller nån annanstans, använder inte stödet rätt eller så sjunger du inte ut tillräckligt för det röstläge du använder. Men det kan vara nåt annat också, och en sånglärare kan säkert hjälpa dig med att komma över problemet.
Uppvärmning är egentligen inte så mycket uppvärmning (såtillvida det inte är det första man gör på morgonen), utan det är i första hand repetitionsövningar för att påminna sig själv om hur man sjunger. Gör man fel när man "värmer upp" får övningarna motsatt effekt förstås, och sliter på rösten mer än de hjälper en.
Ofta kan det räcka att ta några få lektioner för att komma igång lite och få information om vad man behöver jobba på och vad man ska tänka på, men det är ju inte fel att ta lektioner kontinuerligt heller. Att ta några lektioner är nog det bästa du kan göra i det här skedet, man kan inte så här på nätet utan att ha hört dig sjunga veta vad det är som du gör fel.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Okej tack :)
Jag sitter ner och sjunger då jag även spelar piano samtidigt, har det med saken att göra? Har hört att det kan påverka.
Det går bra att sjunga också sittandes, men det är bättre att stå, speciellt om tekniken inte riktigt sitter. När den gör det funkar båda två ungefär lika bra, enligt min egna erfarenhet.
Däremot tycker jag inte du ska spela piano samtidigt som du tränar sången. Det tar bort koncentration från sången som du måste fokusera på då du har problem med att rösten spricker.
Brukar du sjunga ut ordentligt eller håller du tillbaka när du sjunger? Rösten spricker lätt eller blir trött om man t.ex. försöker sjunga för hårt i det svaga neutral-läget (huvudklang) eller för svagt i nåt av de starkare tonlägena. Man får inte oroa sig för att man kanske sjunger för hårt så grannarna hör eller nåt sånt om man ska kunna sjunga ordentligt, för då går det inte nåt bra. Man kan givetvis sjunga med mycket olika volymstyrkor, men en och samma röstinställning går inte att applicera på alla volymstyrkor. Man kan inte heller sjunga med luftig stämma i andra röstlägen än det svagaste, med mjuk klang. Försöker man göra en kraftigare klang luftig får man direkt ont i halsen och börjar hosta…
Men det är kanske lite onödigt för mig här att spekulera i vad för fel det är du gör om rösten inte håller utan att veta mer om hur du brukar sjunga. Det är nog bäst om du tar kontakt med nån sånglärare för några lektioner så får du bästa tänkbara hjälp att komma undan problemet.
Precis som JazzBass säger är det väldigt svårt för oss att veta vad orsaken kan vara, då det finns en hel hög med potentiella orsaker! Lämna det åt en sångpedagogs tränade öra, och lycka till! 
Vad tror ni om korta alt långa upp/nersjungningar, när gör man vad ? Hur är det att sjunga upp på en lätt melodi iställer, ger det samma verkan/effekt ?
Mvh
Christer
Uppsjungning är repetition av teknik och har ingen större effekt på rösten i sig; den värms inte upp eller nåt sånt. Men vill du sjunga upp och är osäker på tekniken, gör så att du börjar enkelt på en bekväm tonhöjd, och jobba gradvis uppåt och neråt i tonhöjderna varvid det blir gradvis svårare och svårare; man måste använda mer och mer stöd och vara extra noggrann med tekniken ju högre man kommer. Se till att du alltid använder en teknik som känns bra. Pressa inte om det inte känns bra i halsen, för allt som inte känns 100% bra i halsen är dåligt och leder till trötta stämband som kan leda till större skador i förlängningen.
@JazzBass, tack för dina fina tips till singin och mig, det är uppskattat. Mvh C
Hej tråden!
@aspiecb, jag vill bara tillägga att jag är helt enig med JazzBass, undantaget för sitta/stå-biten. =)
Personligen anser jag att det kvittar helt och hållet, och många gånger finner jag att mina elever slappnar av mer när de sitter, vilket i sin tur också kan ge positiv effekt - allt beror på vilken utgångspunkt man kommer ifrån.
Jag skulle säga, prova dig fram och lita på dig själv - känns det bra, så är det bra. Känns det inte bra (kliar, känns trångt, vill hosta, harkla sig mer än vanligt etc), så är det inte heller det - då gäller det att analysera - VAD är det som jag gör annorlunda nu, till skillnad från nyss, när det kändes bra.
Det är självklart en bra idé att ha en sångpedagog till hjälp, men har man inte tid och möjlighet så gäller det att vara lite smart för egen del och lyssna till vad kroppen säger :)
Ha en bra vecka!
/Paulina (ny på forumet! min första post! hurra!)