Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1365 ggr
[Fannytallqvist]
0

what to dooo?

Hej! Sedan jag imprincip kunde prata så har jag sjungt extremt mycket och för fram till ett halvår sen hade jag en väldigt stor röst och var väldigt tonsäker. Nu har det varit ett relativit stressigt halvår men sen 5 månader tillbaka så har min sångröst blivit helt kass.. Rösten spricker vid minsta lilla ansträngning och det gör ont när jag sjunger. Jag ärlskar att sjunga jättemycket och saknar att kunna sjunga på det sättet jag gjorde innan när det bara flöt på.. Då jag gärna vill kunna få tillbaka min röst så tänkte jag att det här kanske var ett bra forum och undrar om ni hade några bra tips på vad man kan göra eller vad det kan bero på? Kram!

JazzBass
1

Hur gammal är du? Också för tjejer, inte bara killar, går rösten igenom lite ändringar i tomåren så det är inte ovanligt att man får lite problem med rösten då. Om det är det här som har hänt dig nu så tror jag att du nog vänjer dig så småningom med den förändrade rösten, men oberoende så ska det aldrig göra ont när man sjunger, då gör man nåt fel. Du måste försöka hitta de röstlägena som passar dig och som inte känns obehagliga på något vis alls i halsen när du sjunger. Fundera hurdan röst du använder när du talar - samma röst (men troligtvis inte samma röstläge) använder du ju när du sjunger! Blir du hes och får ont i halsen också när du talar?

Uppsök gärna en sångpedagog så får du hjälp med att komma igång igen. Sjung inte på samma vis om du märker att det gör ont, utan försök hitta ett annat sätt att sjunga på som inte känns. Är rösten helt slut, vila några dagar eller nån vecka och prova på nytt.

Hoppas problemen löser sig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus