Sjunga ner efter uppträdande?
Hur viktigt är detta? Varför gör man det? Vad händer rent fysiskt om man gör det/när man inte gör det? Hur sjunger man egentligen ner? Hur lång tid bör man ägna till detta efter 40 minuters rejält ansträngande gig?
Tack snälla ni för svar på många frågor. Totalt grön i detta =)
Love / Jes
Jag har aldrig gjort det, och har inte hört det från någon av de sångpedagoger eller körledare jag varit i kontakt med. Är också nyfiken på detta!
Sjunga ner?? Aldrig hört om det. Bästa man kan göra efter ett 40min ansträngande gig är nog att vila rösten ordentligt, och se till att inte vara för torr i halsen. Sen kan man också fundera på om man gjort allt rätt om man är helt slut i halsen efter ett sånt gig. Får man ont i stämbanden och blir hes har man överansträngt sig och sjungit fel på nåt vis. Jag blir det ganska ofta, men oftast först mot slutet då jag tar i lite extra. Dålig monitorering är dåligt för rösten, man måste höra sig själv tillräckligt starkt (men inte så man inte hör resten av musiken tillräckligt tydligt), annars riskerar man ta i för hårt. Åtminstone stämmer det på mig själv.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus