Bli av med heshet akut?!
Jag har en ganska viktig spelning imorgon och behöver tips för att sluta va hes!! Just nu dricker jag te och försöker vara så tyst som möjligt. Men hur ska jag göra med röstuppvärmning osv. imorn och hur ska jag vårda den idag?
Svårt att säga när man inte vet vad hesheten beror på. Är det någon infektion är det ju inte så jättemycket du kan göra, tyvärr. Är det heshet för att rösten är trött är det bäst att du vilar rösten.
Skulle rekommendera att du byter ut teet mot vatten istället. Te kan ibland göra en torrare i halsen tycker jag.
Börja försiktigt med uppvärmningarna imorgon. Att börja med övningar där du inte sjunger rakt ut kan vara bra, till exempel att låta läpparna vibrera till ett prr-ljud. Att börja i din huvudklang och känna efter där kan också vara en bra idé, då det oftast är ett skonsammare sångsätt. Skonsammare övningar ger dig en bra chans att känna efter ordentligt hur rösten känns.
Det är extra viktigt att du tänker på din teknik nu när rösten är lite krasslig, så att det inte blir värre. Använd ordentligt magstöd så att du inte anstränger stämbanden.
Gå igenom de låtar du ska sjunga innan spelningen så att du har koll på var du kan tänkas få problem. Blir du hes under spelningen kan du ju helt enkelt behöva sjunga igenom det ändå, så då är det bra att du har koll på röstens dagsform så att det inte blir några överraskningar.
Hej, känner igen det där, jag kan vara hes ena minuten och få klang nästa, troligen är detta av min rösttrötthet…Att sjunga sånger i behagligt register är nog bra, en del hävdar tom att sjunga fast hes, men vara tyst och dricka te är nog bättre…
Mvh
C