Sång ?
Kan man öva sig på att sjunga att man kan få en bättre röst, eller kan man inte ändra på den. Älskar att sjunga men vet inte om jag har en bra röst eller om den är skit. :/
Man kan absolut öva och bli bättre på att sjunga! Älskar du att sjunga, fortsätt med det!
Hej IdaSo!
Jag håller med Mimmi - absolut kan man öva och utveckla sin röst! Frågan är vad DU tycker är en bra röst? Vill du låta mer åt Beyoncé, Lacey Sturm (Flyleaf) eller Maria Callas-hållet? (Sök gärna på Youtube om du inte känner till sångerskorna. DE skiljer sig ganska markant men är alla fantastiska på det de gör.)
Alla har vi ju en kropp vi är födda med som ger oss vissa förutsättningar men vi kan alla lära oss att modifiera vårat sound en hel del i mening av volym, klangfärger och med effekter vi lägger på. Därför tror jag personligen mycket mer på att man ska hitta sin passion till sången och musiken och skapa sitt eget sound därefter.
Att avgöra om du har en bra röst eller om den är skit är bara du som kan göra. Det är DIN smak och tycke som är relevant. Ingen kommer någonsin att älska alla röster i världen, tror jag. Det viktiga är att DU gillar den, och gör du det - kör hårt! Fortsätt utvecklas som du gör. Gillar du den inte? Hitta en bild av vad du gillar och jobba dig mot den.
Ett gott tips är också att spela in sig själv. =)
Kör hårt! :)
Alla kan lära sig att sjunga men alla har ju också olika karaktärsdrag på rösten, vissa är mörkare, vissa är ljusare, men alla kan. ^^ Övning ger färdighet.
Man kan ju gå till en sångpedagog och träna rösten där. Känner en kompis som hade en hemsk röst förut men nu efter några gånger hos en sångpedagog så sjunger hon fantastiskt. Ett tips är att jag läste förut här nånstans på sajten att man måste ha kommit in i puberteten för att kunna utveckla sin röst vet inte riktigt om det stämmer men man kan ju fråga. Om det stämmer så är det ganska bra om du har gjort det så du tänker på det bara. Så att du inte tränar i onödan om du fattar. :)
Sen så kanske du kan göra några övningar hemma och kanske om du inte redan kan det lära dig sjunga från magen. Googla lite här och där.
Alla kan lära sig och sjunga!
Hej, om jag går till mig själv har jag självmant övat upp en starkare röst genom att lyssna på musik, härma och "apa" mig, tog några år , men…en vacker dag hade jag plötsligt en mer stark röst, expermentera är mitt råd, lyssna på dig själv, men det ska inte kännas ont. Jag tycker att genom att lyssna på sin idol på Cd och sjunga till det man i hjärtat tycker om , kan man komma rätt långt…
C