Mikrofoner/inspelnings program
Hejsan! Jag har en liten fundering till er som spelar in era låtar eller covers: Har funderat lite på de olika mikrofoner, mikrofon tillbehör, förstärkare och inspelnings program som ni tycker är bra och vilka saker ni använder/vill använda. Jag håller på att försöka installera min nya mikrofon som jag än inte riktigt kunnat komma överfund med samt ett nytt inspelnings program. Mikrofonen heter røde microphones och jag har hört massa positivt om den och själva inspelnings programmet kommer jag inte ihåg såhär i huvudet vad det heter, men de ska tydligen också vara bra. Än så länge (eftersom det tar lite längre tid att installera än jag trodde..) Så spelar jag in med min Ipad, men jag tycker inte riktigt att min röst får rättvisa via Ipaden, men det funkar! :) Hur gör ni?
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
Jag har verkligen noll koll på sådant här! JazzBass kan säker komma med lite matnyttigt!
Vi har ju en artikel som kanske kan vara till hjälp: http://sang.ifokus.se/articles/4f0f62f3d3b4fd2faa001971-mikrofoner-och-mikrofonteknik-i-livebruk?discussions-1 Den handlar dock om mikrofoner till livebruk, men det finns kanske något nyttigt där för dig ändå!
Tack Mimmi! Jag läste precis artikeln och hittade lite nytt användbart! :)
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
Hej!
Sysslar inte med ljudinspelning på så hög nivå, men själv använder jag för inspelning ett firewire-ljudkort med två ingångar (1/4" plugg/XLR-kontakter) utrustade med hyfsade förförstärkare, samt midianslutningar. Mitt är ett TC Electronic Konnekt 8, men det rekommenderar jag inte, har haft en del problem med det. Skulle rekommendera t.ex. ett Fast Track Pro av M-Audio (om jag minns rätt), eller nåt av Edirol som DAW (digital audio workstation).
Inspelningsprogrammet jag använder är ett Cubase LE AI Elements 6. Det är förmånligt och räcker riktigt bra för allt jag gör som involverar en hel del kanaler och användning av effekter. Tar lite tid att lära sig dock. Här är en låt, kanske inte helt slutligt färdig, som jag bandat in och mixat med det programmet: http://schlagwerk.weebly.com/staumljn.html (Jag sjunger bara stämmor på den här låten, en annan sjunger leadstämman. Låten är för övrigt skriven och framförd på Närpesdialekt).
Røde är ett mikrofonmärke. Kan du säga vilken modell det rör sig om också? Men hursomhelst, det är säkert en bra mikrofon att banda in det mesta med. Men installera den…? Har den några inbyggda funktioner förutom själva mikrofondelen?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus