Sång iFokus

Sång

Etikettmusik-genrer-och-låtar
Läst 4189 ggr
eleri-still-twinkle
0

Acapella -sann utmaning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Konstigt egentligen, att det kan kännas mer utmanande att sjunga inför människor än att tala inför dem. Är det någon mer som känner som jag?

Jag ÄLSKAR att sjunga men bara tanken på att gå upp på scen inför människor igen gör mig jätte-blyg😞Däremot kan jag tala inför dem. På något sätt känns det mer utlämnande att sjunga, kanske för att det kommer från allra djupaste delen av mig. Vad känner ni andra, upplever ni skillnad?

I alla fall tog jag mod till mig att sjunga in denna cover acapella, helt utan stöd av instrument. Tänkte att jag skulle tuffa till mig🦸‍♂️_*ler* Vill våga igen ju!
_

E

Ztrawberries
0

Hej! Känner precis som dig! Jag har väldigt lätt att prata inför en större grupp utav människor men att sjunga gör mig lite nervös, mest i början och direkt efteråt. Jag tror att det blir så för migbpå grund utav att när jag sjunger så visar jag en ny sida utav mig, en "sårbar" sida och eftersom smaken är som baken så kan inte alla tycka att det var bra. Kanske är jag lite rädd för vad människor ska tycka? Så jag känner som dig, du är inte ensam :) Väldigt vackert, du är jätte duktig! :) Fortsätt så!

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

eleri-still-twinkle
0

Tack! 🌺 Jo men du beskriver det väl, när man sjunger är det mer " in  under huden" och precis som du säger så känner man sig mer sårbar. Hur "jobbar" du med detta? 🤔

Ztrawberries
0

#2 Jo, precis så menat jag! :) Hmm… Svår fråga men jag försöker att se allt positivt och tänka att det inte är så stor skillnad ifrån att prata osv, få mitt huvud på andra tankar helt enkelt.. :)

eleri-still-twinkle
0

*ler* Jo, det är nog där man får börja🙂

Ztrawberries
1

Hahah! Precis, man måste börja någonstans! ;)

Spruca
0

Din vibratos är riktigt proffsiga! Jättefint :)

Spruca

Mimmi
0

Precis som ni säger beror det nog på att sång är lite mer intimt och under huden än tal. Man måste våga ha inlevelse och visa känslor, annars blir sången oftast väldigt tråkig och platt. Det kan vara riktigt jobbigt och svårt, speciellt om det är lite tyngre känslor såsom sorg eller ilska.

Att jobba med sin självkänsla i allmänhet är alltid nyttigt, och jag tror att det kan hjälpa mycket. Att känna sig trygg och säker i sången är också viktigt. Känner man sig trygg i tekniken, sin röst och låten blir det ju färre saker att behöva oroa sig över. Så där gäller det bara att öva och nöta! Jobba i trygga miljöer, t.ex. hemma, så att du känner dig riktigt trygg och säker innan du sjunger inför andra. Det kommer att kännas mycket lättare om du är väl förberedd, både med din sångröst och teknik samt själva låten.

Du har en riktigt härlig, behaglig röst! Fler borde få chansen att höra den! 🙂

eleri-still-twinkle
0

Spruca: Åh tack 😃

Mimmi: Kloka råd, lite sång-KBT 🙂så att man blir tryggare! Tack!!!