Kan inte bli sångerska...
Jag älskar att sjunga och vill väldigt gärna bli en väldigt känd artist, vill liksom bli ihågkommen :) Men ända stora problemet är att min röst suger! Den låter inte alls bra, och jag menar inte olika toner och så utan själva rösten….
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
…då har du inte hört min :( jag älskar också att sjunga…fast jag kan ju satsa på growl ( :D det låter iaf bättre än min sång…sedan så har jag ju övat och kan tekniken 😂)
Hahaha, så roligt, jag gillar också att sjunga, även så andra hör, trots att jag vet att min röst inte är så vacker direkt… 😃 Antingen får du bara acceptera det, eller kolla om du kanske kan få hjälp i sångundervisning eller liknande? Ibland handlar det tydligen bara om att man väljer fel tonlägen.
Känner klart igen mig.. Jag älskar att sjunga & tycker att det "kan" låta hyfsat bra. Men när jag hör min egna röst så vill jag bara spy..
Jag tycker att det låter jätte dåligt. Men för sjöng jag ofta inför mindre publik men nu har jag scenskräck..
Och när jag väl sjöng så fick jag ofta höra att jag sjöng, men tackvare mitt dåliga självförtroende & alla elaka kommentarer (blir smått mobbad i skolan, inte för min röst men för annat.. Vilket har sänkt mitt självförtroende ännu mer..) så klarar jag inte av att sjunga inför folk..
Men ge inte upp din dröm som jag har gjort!
Kämpa vidare!
Det är ett intressant ämne det här, där sång är lite unikt! Om man ser till de flesta andra intressen - t.ex. att teckna eller att skriva noveller och liknande, så är det ingen som bryr sig om man inte är så duktig. Det är helt okej att ha intresset och t.ex. teckna även om man kanske inte är så bra. Främst för att där är det allmänt vedertaget att man ju blir bättre med tiden!
Med sång är det lite annorlunda av någon anledning! Gillar man att sjunga men inte är så bra på det får man ofta höra att man kanske ska hitta något annat intresse! Man uppmuntras inte alls på samma sätt som med andra intressen.
Sångrösten går att träna upp och förbättra precis som många andra saker! Jag tycker dessutom att man ska få fortsätta göra det man tycker är kul och mår bra av, även om man råkar vara jättedålig på det!
Hmm .. Jag tycker att jag kan sjunga. Jag kör fina toner och har ganska bra andning. Men jag har alltid tyckt förr att min röst är förfärlig. Jag visste att jag kunde - men lät dåligt pga själva rösten. Jag sjöng inför publik några gånger… varit med om två musikaler där jag sjöng mina solo. Fick oftast höra att jag har bra och fin röst. Fick fundera lite. Nu tänker jag inte alls att jag har en ful röst. Däremot så är den unik och jag är stolt över min röst. Jag fick bara acceptera det och fortsätta sjunga. Visst, jag drömmer också om att bli känd. Men jag satsar på veterinär istället. Av någon anledning tycker jag det är något mer för mig. Men att sjunga (även inför folk) är fortfarande mitt intresse. Jag kommer inte att sluta med det. :)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Risken att din röst i sig suger är ganska liten, om inte helt obefintlig. Tycker inte du ska oroa dig för nåt sånt. Se bara på hur många med lite annorlunda röst som klarat sig riktigt bra och funnit sin egen stil och blir lättare igenkända tack vare att rösten inte låter "som alla andras".
För mig personligen är det två (eller, ok, tre) helt andra saker som är fullständigt avgörande för om jag tycker nån sjunger bra eller inte, och de är:
1) Renhet
2) Frasering
(3) Tajming)
Är dessa bra så spelar röstens klang ingen större roll. En bra klang gör kanske en bra sånginsats ännu bättre, men om de här punkterna inte sitter bra så har det ingen betydelse hur fint rösten klingar i sig; om inte renheten sitter låter det falskt, och om fraseringen - som är det som gör sången "levande" och känslofylld - inte är bra låter det inte heller bra. (I mina öron, alltså - vad som är bra frasering är mycket subjektivt och går inte att mäta på samma sätt som tonhöjden). Renheten är lättare att jobba på än fraseringen, men inte heller fraseringen är omöjlig att jobba på. Man måste bara öva mycket, lyssna på inspelningar av sig själv, försöka lista ut vad man borde satsa på att förbättra, och öva extra mycket på just det.
Men, om man vill så kan man alltid jobba på att ändra röstens klang, inom vissa ramar förstås. Om man t.ex. tycker den är för vass kan man jobba på att få den lite mjukare. Ens egna röst är mycket mångsidigare än de flesta tror, kolla gärna artikeln om Complete Vocal Technique här på Sång i Fokus, så ser du lite hur mycket man kan variera sin egna röst.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Det finns några skäl till varför så många tycker illa om sin egen röst.
1. Rösten är, till skillnad från andra talanger/egenskaper, mycket personlig, dvs det är en produkt av din egen kropp och alla röster är unika, igenkännbara som just DIN röst. Det gör att sångrösten känns så personlig och man känner sig lite utsatt bara man öppnar munnen och tar en ton när någon hör på. Det kräver ganska mycket av oss att bara komma så långt. Sångare är i någon mån modiga människor som har tagit steget att lita på sig själva och sin förmåga. En personlig röst är
en intressant röst, för publiken.
2. Rösten produceras i halsen. När du lyssnar på dig själv medan du sjunger så hör du rösten genom öronen men också genom skallbenen. Det innebär att du själv hör din röst på ett sätt, och alla andra hör den utan resonansen som du hör genom dina skallben. Alla andra hör din röst på ett renare sätt än vad du själv gör. Om du hör en inspelning av din röst, så förvanskas rösten dels av själva inspelningsutrustningen, eftersom rösten har mycket större frekensomfång än någon inspelningsutrustning kan spela in, dels så hör du din röst i en renare form, som du aldrig har hört förut. Den låter inte som det du är van vid att höra när du sjunger och det blir ofta en chock.
3. När man lyssnar på sin egen röst, både live och inspelad, gör man precis som när man står och dissekerar sitt utseende i en spegel. Man ser på delar, detaljer, hakar upp sig på dessa, och hör inte helhetsintrycket. Man ser en stillbild. Ingen stillbild i världen kan återge den utstrålning som andra människor ser när du pratar, skrattar och rör dig. Därför tycker även 99 av 100 fotomodeller att de är fula.
4. Vi i Sverige är uppfostrade att ifrågasätta oss själva och inte tro oss själva om något bra. Speciellt gäller detta tjejer, som ju har en dubbel börda i och med att vi ska vara så snälla och lydiga och hålla käften. ^^
5. Sist men inte minst. I den nordiska kulturen är sång något som endast bör utföras av den som är bäst. Vi har ett elittänkande och på något sätt ska man vara accepterad som sångare för att få sjunga. Samtidigt är sång något som alla kan och sång och musik är så otroligt stärkande och roligt att göra, att sjunga för andra är stärkande och bra för självkänslan. Många som hör dig sjunga längtar själva efter att få sjunga men vågar inte. Då ska ju du heller inte få våga sjunga, så då säger de saker som att "sluta med det där, det blir aldrig nåt av det".
Till och med sånglärare säger såna saker ibland. Jag fick höra det av en utbildad sångpedagog när jag var 17 år, "du kan hitta nåt annat att göra, sångare blir du aldrig". Trots detta har jag utbildat mig till sångare och varit aktiv sångare i ett antal år, tills astman satte stopp.
Ge aldrig upp din rätt att sjunga!!!!
L
De Lapsus Resurgam