Att begrava en levande sångerska
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag läste Anna-Lena Lodenius inlägg om Alice Babs som försmäktar på ett äldreboende i Saltsjöbaden, och det gjorde mig väldigt bekymrad och ledsen. Jag hittade Anna-Lenas sida eftrer att jag hade läst Ann Allans blogginlägg om Alice, där visserligen, precis som i Anna-Lenas inget namn nämns, men det finns ju bara en enda person som det kan gälla.
Det verkar ju alldeles tokigt att hon ska hållas isolerad och inte ens få träffa sina närmaste vänner, och att man inte ser till att hon kan bli omgiven av musik, det som under så lång tid har betytt så mycket för henne.
Jag vill inte att någon ska utsättas för så kränkande behandling som jag upplever att Alice blir föremål för på hemmet, och jag tycker inte att man ska sopa det här under mattan. Jag har alltid beundrat henne, och det kan inte förtas av att hon nu inte längre är fullt sådan som hon en gång var. Det som stöter mig mest är att hon hålls isolerad, isolerad från musiken, isolerad från vännerna. Jag vet inte vad man kan göra för att ändra på det, men om vi är många som bryr oss, kanske de som håller henne instängd kan ta sit förnuft tillfånga och ge henne den vårt hon behöver utan att beröva henne det som är väsentligt för henne.

*otryckbara kraftuttryck*
Men vad i glödheta?? De begår lagbrott, man får inte isolera folk sådär oavsett hur dementa och knäppa de är, oavsett hur många besökare de kan tänkas få. Otroligt!! Att beröva en människa hela sitt liv och sina intressen, sina saker, sin musik och isolera henne. Jag saknar ord.
Ni som är för unga för att veta vem Alice Babs var. Se här:
De Lapsus Resurgam
Verkligen illa. Hur kan man behandla en människa på det viset, känd eller okänd? Man saknar ord. 😕
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gå upp och pröva dina vingar (Ur filmen "Örnungar")
T&M: Lasse Dahlquist
Sitt inte inne som björnen i bur
det är att slösa med livet.
Nej, följ med oss uti guds fria natur,
och stäm in i sången i jublande dur.
Gå upp och pröva dina vingar,
och känn hur underbart det är.
Där ovan molnen du dej svingar,
fröjdas åt att vingarna bär.
Se på fåglarna som sväva i det blå,
det är deras kurs vi gå.
Så gå opp och pröva dina vingar,
och snart är hela jorden din.
Vi har väl alla när vi voro små,
läst om Nils Holgerssons resa.
Att resan blir sanning kan du pröva på,
när du här idag tumlar kring i det blå.
Gå upp och pröva dina . ……..
Ålder och så'nt spelar rakt ingen roll,
vi har ej satt några gränser.
ty gammal och ung det blir plus minus noll,
och "uppåt" och "framåt" det är vår paroll.
Gå upp och pröva dina ………..

Expressen har äntligen uppmärksammat det här och satt upp det stort på förstasidan idag.

Här är artikeln på nätet:
http://www.expressen.se/nyheter/alice-babs-svart-sjuk--vardas-dygnet-runt/