Varför är vokalen i svår för mig?
Undrar om andra har samma upplevelse. Så snart jag kommer upp på högre toner så blir vokalen "i" plötsligt ihålig och tunn. Jag har läst att man ska tänka lite mer "y" eller "e" eller till och med "ö" när man sjunger vokalen "i" på höjden. Jag undrar varför det blir är så här, det är ju bara en vokal bland andra. Jag undrar om det finns andra tips? I övrigt försöker jag kolla att käken, hakan och tungan ligger bekvämt sänkta och avspända samt att stödet är på plats när jag sjunger "i" på höjden. Vore intressant att läsa om andras upplevelse.
I alla utom de svagaste röstlägena (ren huvudklang enligt traditionella definitioner och "neutral" på cvt-språk) är vissa vokaler avsevärt svårare än andra i de allra högsta tonlägena. Man måste alltså vara noggrannare med vokalerna ju högre toner man sjunger, och ett vasst "i" hör till dom som kanske inte ens går att sjunga i den tonhöjd man vill med det önskade röstläget. Att mjuka av det lite mot ett "e" hjälper ofta avsevärt om man ska sjunga kraftigt, plus att det i mitt tycke ofta låter lite behagligare. Värt att öva på lite.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Hej JazzBass,
Jag förstår, finns inga genvägar. Ska fortsätta att öva och pröva för att hitta "i" där uppe. Det vore ju kul att kunna sjunga "The Music of the night" som på ett ställe har engelska ordet "be" uppe på ett Ass.
Tror jag hittade stället du menar, mycket krävande ton då den ska vara stark men ändå mjuk för att inte låta "skrällig". Det gäller att öva mycket som du säger för att hitta rätt sätt att sjunga den på. Det behövs ett mycket bra stöd och en hel del twang för att få fram en bra ton som håller, och sen får man ännu jobba på mjukheten efter det.
Är du förresten man eller kvinna? Bas/tenor eller sopran/alt?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jo, jag är man och när det gäller röstkategori så kan det vara lite svårt att veta. Det närmsta jag kan komma är nog lyrisk baryton. Är inne i en klassisk period genremässigt sett. Har annars sjungit en del jazz av den äldre sorten. Come fly with me, I won't dance, The summerwind är några låtar med swing känsla som är kul. Cole Porter var ju lite finurlig när han skrev låten "All through the night". Efter den inledande versen följer själva koruset där det melodiska temat består av en nedåtgående kromatisk skala. Annorlunda. Kanske lite så jag får prova när det gäller övningen, lägga ner tonarten till nåt som funkar för att sedan stegvis gå uppåt…
Att försöka sjunga i i höga tonlägen är svårt och det låter inte så bra heller, låter mest bara skrikigt. Tänk ö istället. Framförallt om man är mer klassiskt inriktad låter det mycket snyggare och tonen blir finare och inte lika skrikig.