Sång iFokus

Sång

Etikettövrigt-sångrelaterat
Läst 8596 ggr
JazzBass
1

Favoritsångare?

Skulle vara kul att se lite vad ni har för förebilder och favoritsångare. Lägg gärna upp länkar till videor eller nåt också om ni vill. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är några av mina främsta favoriter och förebilder:

Stevie Wonder - Fantastisk sångare som är expert på att sjunga med känsla och inlevelse. En av de få som också kan uttrycka ren glädje och lycka utan att det blir patetiskt eller konstigt, som t.ex. i "Isn't she lovely"

Bono - Grym känsla i hans röst, och styrka då det behövs. En av favoritlåtarna är "Bad". Imponerande uppvisning i slutet på orden "I'm wide awake" som upprepas några gånger. Man blir mållös.

Sting - Tenor med en bra berättande röst. Aldrig nåt problem med att höra orden i det han sjunger, och så gillar jag hans sångtexter. Hör på I'm so happy I can't stop crying"; grymt glad melodi men med en väldigt ledsam underton. Genialisk låt.

Don Henley - Gillar melankoliken i hans röst, och han sjunger med grym känsla t.ex. i "Desperado". Sångprestationen i "Boys of summer" är grym.

Marvin Gaye - Grymt register, behärskar allt från den mjukaste neutral till kraftigt distad overdrive (för att använda lite cvt-terminologi). Sjunger med grymt mycket känsla.

Bryan Adams - Tja, det är inte en artist jag lyssnar på speciellt mycket men har sjungit hans låtar en hel del, och för att göra det måste man ju lyssna på låtarna också. :-) Helt enkelt en grym sångare med en grym röst, skulle inte ha nåt emot att ha en röst som hans.

B.B. King - Helt enkelt en fenomenal röst, grym styrka i den. De flesta blir tvåa bredvid honom, inklusive ovannämnda Bono i "When Love Comes To Town". Se videon nedan även om båda gör bra ifrån sig på denna.

Ray Charles - Härlig röst. Kraftig, men ändå mjuk och väldigt varm. Hans version av "Georgia On My Mind" är i mitt tycke den helt klart bästa versionen av den låten.

Freddie Mercury - Var med i ett Queen-körprojekt i våras. Senast då gick det upp för mig vilken helt fantastisk sångare han var. Sjöng med en fantastisk närvaro och behärskade allt från de svagaste till de starkaste distade tonerna i alla tonlägen, och speciellt de höga. Ingen kan lyssna på "Who wants to live forever" utan att bli imponerad av sångprestationen tror jag.

Sen har jag förstås en massa kvinnliga favoritsångerskor också förstås men koncentrerade mig här på dem som är av samma kön som jag själv. Glad

Mimmi
0

De kvinnliga förebilder jag kommer på såhär på rak arm var inte så många, men tre stycken kom jag på i alla fall!

Helen Sjöholm - Jag vet ingen sångare som kan förmedla känslor som hon kan. Man både ser och hör vad hon vill förmedla med varje ord. Så när det kommer till att lyckas förmedla känslor och beröra är nog Helen min största förebild. Sedan har hon även en riktigt stark röst som inte alls låter opera, som jag i många fall efterapar så gott jag kan. Är det någon låt som känns jobbig och som jag inte lyckas få kraft i kan jag alltid försöka föreställa mig hur Helen Sjöholm skulle sjunga den - och då går det mycket bättre.

Joni Mitchell - Jag blir berörd även av Joni. Jag gillar nog henne mest för att jag har en så otroligt annorlunda röst än vad hon har, och jag önskar ofta att jag också kunde ha en spröd, luftig huvudklang som lät bra. Hon leker även väldigt mycket med sin röst i sina låtar, och det gillar jag också.

Aretha Franklin - Aretha har verkligen attityd och kraft i sin sång. När jag känner mig lite stel eller rädd när jag ska sjunga tänker jag på Aretha och inser att man måste våga släppa loss lite. Hon kan verkligen ta över en scen, och det bara med sin röst.

JazzBass
0

Duktiga sångerskor allihop! Joni Mitchell har jag nästan inte alls lyssnat på, vilket är lite synd för jag håller med dig i det som du säger om henne. Aretha är ju en Legend med stort L, och inte utan orsak, finns ju ingen som hon. Helen Sjöholm är också otroligt duktig, även om den musik hon sjunger inte är nåt jag själv lyssnar på till vardags.

En sångerska jag varit smått förtjust i sen hon blev känd är Joss Stone. Hennes skivor har varit rätt mediokra egentligen, inga riktigt bra låtar, men rösten är helt sjukt laddad med energi och väldigt mycket soul, och som kanske framgått redan gillar jag soul kanske mest av all musik. :-) Sök på youtube efter ett uppträdande hon gör med "Son of a preacherman". En av de bästa versionerna av den låten jag har hört.

En anna sångerska vars sångröst jag varit väldigt fascinerad över på sistone är Björk. Jag gillar bara hennes första två-tre skivor, sen blev det alltför experimentellt och underligt. Lyssna på "Oh so quiet" från andra skivan.

Sen glömde jag bort några namn på förra listan: Chris Cornell (grym röst), Frank Sinatra och Tony Bennett. På tal om den sistnämnda så är här en otippad version med honom och Lady Gaga, som gjorde att jag också fick lite extra respekt för Lady Gaga. Hon har lite opersonlig röst annars tycker jag, men sjunga kan hon i alla fall. Glad

Loveradio
1

Bono och Freddy Mercury håller jag med om.

Här är några till:

Sångerskor:

• Adele - otroligt bra sångerska med en riktigt bra röst.

• Jessie J - väldigt orginell och annorlunda röst. Skönt hes, även i de höga tonerna vilket jag gillar.

• Amy Winehouse - härligt jazzig och hes röst.

• Sarah Blasko - ljuvlig röst. Och lite speciell. Har sett henne live och det lät riktigt bra. Lika bra live som på skiva.

• Florence Welch. Sångerska i Florence + the machine. Väldigt fin röst.

• Pink - Även hon lika bra live som på skiva. Riktigt skön hes röst. 

Sångare:

• Brent Smith. Sångare i Shinedown - riktigt häftig röst med ett brett register.
  • Chris Martin. Sångare i Coldplay - orginell och en väldigt behaglig och trevlig röst. Älskar när han går upp i falsett. Otroligt duktig.
  • Eddie Vedder - diggar hans röst helt enkelt.
  • Thåström - min stora idol. Älskar att hans röst inte är perfekt utan härligt raspig.
  • Lars Winnerbäck - behaglig och trevlig röst.
  • Michael Jackson - fantastiskt duktig.
  • Mathew Bellamy - riktigt bra röst.
  • Thom York - wow vilken fantasisk röst han har.
  • Chris Cornell - gryyym röst!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mimmi
0

#3 Björk glömde jag helt! Hennes röst gillar jag också väldigt mycket.

#4 Jessie J är ju en riktig röstakrobat, förstår varför du har henne som favoritsångerska! Florence Welch har jag inte hört så mycket av, men det jag har hört har jag absolut gillat!

Loveradio
0

#5 Ja visst är hon duktig! Gillar speciellt hur hon sjunger i klippet jag bifogade. Inte vem som helst kan ställa sig sådär rakt upp och ner och sjunga så bra som hon gör. Kul :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[teekan]
0

Mina idoler som jag skule vilja se är Jessie J och Takida.

Låtarna: You learn och Do it like a dude Glad

Jessie J har så grym röst!

MVH Josefin.

Mimmi
0

Putt

Leramani
0

Jag har en lång lång lista, ska försöka dra ner den till rimliga proportioner.

Elly Ameling. Jag gillar hennes exakthet, hennes tonträffning och diktion och hennes överlägsna teknik i alla tonlägen, kombinerat med bra uttryck. En överlägsen sångerska, i den smala slanka HelenSjöholmska tonbildningen.

Edita Gruberova  En annan mycket överlägsen sångerska, men här med mera styrka och vibrato och väldigt Mozartsk i tekniken.

Maria Callas Förstås. Inte lika perfekt tekniskt men totalt överväldigande i uttrycket. En sångerska som fångade sin publik och gav operan ett djupare innehåll. Fantastisk. Una voce poco fa fick sin ultimata tolkning av henne.

Malena Ernman En skicklig och varm sångerska med humor och bra teknik. Hennes version av Faurés Pie Jesu är den bästa jag hört.

Luciano Pavarotti En fantastisk sångare med perfekt teknik. Här sjunger han en bit ur Tosca där han visar sin bredd.

Adele En mycket intressant artist, gör egna bra låtar, sjunger fantastiskt uttrycksfullt och vågar vara sig själv med accent och allt. En ny favorit men ingen dagslända.

Joss Stone En annan ny favorit,  inte lika uttrycksfull som Adele, men med mycket bra röst. Behöver växa på sig och det ska bli spännande att se hennes utveckling.

Thåström. Vad ska man säga. Inget är som Thåström, han är unik.
Kompletterad med Bellman, blir det helt fantastiskt.

Whitney H. En helt unik röst, med oerhörd teknik och tonbildning och ett jäklar anamma som är helt oöverträffat. Soul när det är som bäst.

De Lapsus Resurgam

:holmgreen:
0

Simone Simons är min absoluta favoritsångerska. Hon är så sjukt bra!

Sen finns det massor av andra sång-are/erskor som är grymt bra, typ Jessie J osv. :)

Sary
0

Billie Joe, som sjunger i Green Day är och kommer antagligen alltid vara min favoritsångare haha och han är även medlem i mitt favoritband.

Avril Lavigne tycker jag om väldigt mycket också. Skrattande

JazzBass
0

Kom på en till sångerska som vars röst jag diggar starkt - Lara Fabian. Jag får rysningar av den här låten, speciellt vid ca 3:00 framåt. Otroliga röstresurser i den kvinnan!

Mimmi
0

#12 Ja, hon var riktigt bra! Gillar hur hon behärskar både en lätt, luftig röst och en riktigt kraftfull och fyllig.

Leramani
1

Minus gate och annat smått och gott. Vore intressant att höra henne unplugged.

De Lapsus Resurgam

Ninjapig
0

Mina favoritsångare är helt klart

♥ Loreen
♥ Michael Jackosn
♥ Jessie J

Älskar att de har sina helt egna sätt att sjunga på! :) ♥

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Sealster
1

Bland alla favoritsångare/sångerskor så tänker jag bara slå ett slag för två, som har inspirerat mig mycket genom åren. Det är:

Tom Waits - En genialisk textskrivare och lite av ett enigma. Ingen verkar veta speciellt mycket om honom, eller om allt han säger i intervjuer är sant, men alla verkar glada ändå.

Mikael Åkerfeldt - Vocalisten i det progressiva metalbandet Opeth. Killen är inte bara ett musikalisk geni vad gäller komponering av musik utan har dessutom ett otroligt brett register.

Här Mikael Åkerfeldt i låten "Isolation Years"

http://www.youtube.com/watch?v=RHmyOUpicwo

Tom Waits - Eggs And Sausage

http://www.youtube.com/watch?v=o8rsq6lYrwU

/Jag sjunger hellre än bra och hellre dåligt än inte alls

[Juliaammouri]
0

Lea michelle & Demi lovato :D

gillar sångare med flickiga röster.

lägger upp en video när internet fungerar bättre :-).

Mimmi
0

#16 Jag måste verkligen hålla med dig om båda! De är sångare jag tycker om båda två, men av helt olika anledningar.

Ztrawberries
0

Jag tycker verkligen om gruppen Boyce Avenue, super bra! Dom gör Covers på de "hetaste" låtarna, sm denna ex. http://m.youtube.com/watch?v=Z3C83KdIljo Med vänlig hälsning, Linda Meijer

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

[filippa99]
0
Cordata
1

Chloe Agnew är min favoritsångerska. Hon kan nå fantastiskt höga toner och har en otroligt ren och klar röst :) Hon sunger i gruppen Celtic Woman tillsammans med tre andra sångerskor och en violinist. Det är hon som inleder sången i videoklippet.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Leramani
0

Att det låter högt beror på att de sjunger utan "full" röst,  dvs de tar inte med de lägre frekvenserna i tonerna och låter då som små flickor. Men ställ dem i en lokal utan förstärkning och de försvinner helt.

Den här stilen är helt beroende av inspelnings/uppspelningstekniken.

Unplugged ftw.

De Lapsus Resurgam

Cordata
0

#22 Sen är det ju bara ett exempel på vad hon sjunger :) En del sånger går väldigt högt, oavsett om man skulle ta dem med bröströsten eller falsettrösten. I vilket fall som helst är jag glad att uppspelningstekniken är så avancerad idag, för det låter i alla fall väldigt vackert när hon sjunger :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[rosakontorstol]
2

Charice är någon jag följ jättelänge och älskar hennes röst väldigt mycket. Hennes teknik kanske är lite annorlunda men det är ändå helt undervart att lyssna på. Otroligt register dessutom. När jag lärt mig sjunga på detta sätt har jag nått mitt mål Glad

Spruca
0

Mina favoriter är Lily Allen, Kelly Clarkson, Alicia Keys och även Marina and the the diamonds numera :)

Spruca

[singoalla2]
1

Några av mina favoriter är:

Demi lovato.

One direction.

Owl city

De är väll de jag lyssnar mest på när jag är inne på internet, men finns ju en massa fler sångare och grupper som är bra :)

Jeuni
0

Några av mina favoriter är:

Sebastian Bach

Brent Smith

Kommer inte på några fler just nu, hehe. Videoklippet är Sebastian Bach för jag såg att någon redan lagt upp videoklipp på Brent Smith Glad

Måste även tillägga att hans röst vid 2.00 och framåt ger mig rysningar.

JenniferFahlander
0

Suzi.shih-tzu
0

Justin Bieber ;3 Slulle ge allt för att få se han !!

Miley Cyrus ;3

Avril Lavigne Ö3

Inkanyezi
0

När jag var tolv år var mina absoluta favoriter Louis Armstrong, Pat Boone. och Elvis Presley. Bland damerna var det främst Alice Babs. Gruppen SweDanes tyckte jag väldigt mycket om. Sedan har jorden gått ganska många varv runt solen, och min smak har vidgats rätt mycket. Jag tycker fortfarande om de här artisterna, men jag har hittat väldigt många andra. Under sextiotalet blev favoritsångaren Harry Belafonte.

Sedan började jag spela i olika sydamerikanska band och jag hörde Soledad Bravo när jag hade liftat till Paris för att få tag på en flöjt. Hon tillhör fortfarande mina favoriter. Låten jag hörde på L-Escale var inte den som jag länkade här först, utan det som fångade mig var Zumba que Zumba, där hon sjunger contrapunteo med sig själv i två olika röstlägen, men en helt annan och mycket råare stil än den mjuka balladen.

Sedan har det blivit ganska många sydamerikanska sångare, kanske främst Marito och Jorge Cafrune, men också Jorge Cafrunes dotter Yamila. Jag hittade också fler från Venezuela, som Cecilia Todd, Lilia Vera och Rummy Olivo.

Men det finns många många fler, alldeles för många att föra in i en postning.

Inkanyezi
0

Och en som jag glömde är "Suara Bintang Baru", som jag har länkat till under artikeln: "Artikulering - att höras tydligt", inlägg nummer fyra.

WilmaP
0

Min absoluta favoritsångerska är Lana del Rey. Hon är min allra största förebild, idol, allting. Hennes låtar hjälper och har hjälpt mig genom svåra tider såå himla mycket. Sen gör hon unika och grymma små, korta "filmer" till vissa av sina låtar, alltså som en lite längre musikvideo. Och när det gäller hennes utséende är det nog det mest perfekta jag sett. Hon verkar också vara en otroligt mjuk och snäll person med ett stort hjärta. Bäst helt enkelt! Länkar en av de låtar av henne jag gillar bäst.