Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 4664 ggr
Unibrow
0

Öm i halsen

Varenda gång jag sjunger blir jag öm i halsen, och jag fattar verkligen inte varför. Kan det vara för att jag sjunger för tyst eller nått? Jag är verkligen borttappad när det gäller hur ljudligt man ska sjunga. Ömheten sitter fram, mitt i halsen, ungefär där man känner en liten knöl, fast det går ändå lite djupare in i halsen. Efteråt blir jag hes och är öm ett bra tag. Vad kan det vara? Jag vill verkligen utvecklas med sången men när det blir på det här sättet känns det bara surt.

Mimmi
2

Det kan bero på att du anstränger halsen och stämbanden när du sjunger. När man sjunger bör kraften komma från magen och musklerna som finns där, det så kallade magstödet. Vi har en artikel här på Sång iFokus om just det som du säkert kan ha nytta av: http://sang.ifokus.se/articles/4f48d04988f472798e0015dd-att-sjunga-med-kraft-en-artikel-om-magstod?discussions-1

Unibrow
0

Tack! Måste man värma upp varenda gång innan man sjunger? och dessutom, hur starkt ska man sjunga när man sjunger i talregister (om det nu heter så?)

HejPåDig
0

Den där "knölen" du pratar om är precis var stämbanden fäster, så antagligen använder du fel teknik när du sjunger och sjunger med halsen istället för magen. Att gå till en sångpedagog är nog det allra bästa! Lycka till!

Mimmi
1

#2 Man värmer främst upp för att göra sig bekant med röstens dagsform och repetera teknik genom att t.ex. hitta sitt magstöd. Är man nybörjare och osäker på sångteknik är det viktigt att sjunga upp främst eftersom man annars kan falla tillbaka i gamla ovanor och sjunga på ett sätt som skadar rösten. Men tänker du mycket på tekniken medan du sjunger är det ingen större fara om du inte sjunger upp varje gång.

I de ljusare delarna av bröstregistret är det viktigt att våga använda mycket luft och volym, då man annars lätt anstränger stämbanden. Om du sjunger där du tycker att det känns bekvämt är det mindre viktigt hur starkt du sjunger. Känn efter och lyssna på din egen röst! När det börjar kännas ansträngt kan du behöva mer luft och volym.

Unibrow
1

Tack så mycket för svaren 🙂 Ska ta och vila rösten tills helgen och se till att göra några övningar då och hoppas på att det blir bättre då.

aspiecb
0

Har hört att man kan sjunga bort heshet, det har hjälpt hos mig, men det gäller som en annan sagt här att använda buk/magpartiet, och frånga att utsätta halsen för spänningar, allt ska vara "friställt" och avslappnat typ ( amatörmässigt sagt ) 

Mvh

Christer